Khamis, Disember 31, 2009

1 Day to go before 2010..




Dear All,
Time flies another day to go before 2010.. 

Wishing you all the best in the coming year.

Wishing you a wonderful Chocolatesnew month and a happy new year in advance.    
Don't Cubicles too hard but work smart.  May your boss appreciate you and say Thumbs Up Good Job.  
Take care of yourselfDreaming.    Pamper yourself and buy some beautifulShopping Wedding Dress.  
Don't worry coz   Dollar   will come from above.   May you also purchase  or change a House  and a Car.      
May the days ahead be busy but easy Watching The Clock,     Relax  and  go CruisingPilotaround the world.   It's important to have good health,  therefore, eat more AppleBroccoliCarrots  and Corn, but not too much Fat Fat Guy.
Do remember to Tennis at least once a week.    Don't Good Vs Evil with your sweetheart, and be generous to say Hug And KissI
 Love You.    


Here's wishing you well in December 2009Aging and best wishes to all your Family Portrait  in the coming year 2010!




 

Hadiah Terakhir Anak

Petikan dari Harian Metro,30/12/09

Hadiah terakhir anak




SERAH...Rusli (dua dari kiri) menyerahkan cek kepada <br>Abdillah sambil disaksikan Ruzila (kanan), semalam.
SERAH...Rusli (dua dari kiri) menyerahkan cek kepada
Abdillah sambil disaksikan Ruzila (kanan), semalam.


KUALA TERENGGANU: “Mungkin wang ini hadiah terakhir daripada anak untuk kami, Insya-Allah, wang ini akan digunakan sebaik mungkin,’’ kata Ruzila @ Marizan Ishak, 42, ibu kepada seorang remaja, Amirul Azwan Abdillah, 16, yang maut selepas terbabit dalam kemalangan di Kampung Kesom, Manir di sini, pada Aidilfitri keempat lalu.

Menurutnya, dia bersyukur dengan pemberian wang pampasan RM44,309.26 daripada Etiqa Takaful Berhad (Etiqa) selepas mencarum dalam Pelan Pendidikan Anak-Anak (Sarjana) untuk anak keduanya itu sejak dua tahun lalu.

Katanya, walaupun wang berkenaan tidak dapat mengembalikan anaknya, namun ia tetap bermakna dan akan digunakan untuk pembelajaran dua lagi anaknya yang masih bersekolah.

‘’Wang selebihnya pula akan digunakan untuk mengadakan tahlil bagi mendoakan kesejahteraan arwah,’’ katanya kepada Harian Metro ketika ditemui di rumahnya di Kampung Bukit Petiti, Manir, dekat sini, kelmarin.


Harian Metro pada 26 September lalu melaporkan Amirul Hazwan yang menunggang motosikal Yamaha LC bertembung dengan sebuah motosikal LAIN di Kampung Kesom, Manir, dekat sini, jam 4.30 petang.


Mangsa yang cedera teruk di kepala dikejarkan ke Hospital Sultanah Nur Zahirah (HSNZ) untuk rawatan lanjut sebelum disahkan meninggal dunia pada keesokan hari.

Sementara itu, Pengurus Agensi Kumpulan Etiqa Kuala Terengganu, Rusli Mejah, berkata ibu mangsa yang juga pencarum pelan itu diberikan pampasan berkenaan kerana penama meninggal dunia sebelum layak menerima wang terbabit pada usia ditetapkan.

Menurutnya, sebanyak 70 peratus ibu bapa di negeri ini belum mencarum dengan mana-mana syarikat atau agensi insurans untuk anak mereka.

Katanya, masih ada ibu bapa yang tidak sedar pentingnya mereka menyertai polisi Sarjana Etika Takaful bagi menjamin masa depan anak masing-masing.

“Saya dapati kebanyakan pelajar yang mahu menyambung belajar terpaksa memohon pinjaman bank atau syarikat kredit bagi menampung kos pembelajaran mereka,’’ katanya

NOTA: Manfaat anda sebagai pembayar ialah :

1) Sekiranya si pembayar (ayah atau ibu) meninggal dunia atau hilang upaya kekal, pihak eTiQa Takaful Berhad akan meneruskan sumbangan hingga tempoh matang.

Oleh itu simpanan pendidikan untuk anak tetap terjamin. Bagi pihak penjaga atau anak tidak perlu membayar sumbangan.

Dengan pelan eTiQa Takaful Sarjana ini, simpanan pendidikan untuk anak akan lebih terjamin selain ada perlindungan untuk anak. Selain itu faedah lain menabung di eTiQa Takaful Berhad, sudah dipotong zakat dan di selenggara oleh Majlis Pengawasan Syariah. Selain itu ada jugak pelan simpanan untuk individual.
* manfaat akan berubah jika umur meningkat tetapi jumlah simpanan untuk tempoh caruman adalah sama.
2) Pengecualian Pembayaran Cukai



Akta Cukai Pendapatan, 1976. Seksyen 49(1B) telah diperkenalkan mulai tahun taksiran 1996, untuk memberi potongan sejumlah yang tidak melebihi TIGA RIBU RINGGIT bagi premium yang dibayar bagi mana-mana insurans mengenai pendidikan dan manfaat perubatan atas nama individu, isteri individu atau anaknya.

 

"Tinggalkan Anak dan Isteri kamu dengan kesenangan lebih baik dari meninggalkan mereka dalam keadaan meminta-minta"-Hadith Riwayat Al-Bukhari.

2bz4money:
Agak mengecewakan ibu bapa apabila kehilangan anak mereka tatkala baru menamatkan pengajian di peringkat siswazah. Dengan caruman takaful, dapat meringankan sedikit beban kewangan dan pulangan penat lelah membesarkan anak. Saya pastikan setiap anak saya mempunyai caruman takaful pendidikan sejak umur 6 bulan dengan caruman seminima RM50 sebulan. Sekiranya mempunyai 5 orang anak, anda perlu mengeluarkan RM3,000 setahun yang merupakan pelepasan cukai maksima untuk takaful pendidikan. 
"Sama Berlindung, Sama Beruntung".

Signifikan 4 Januari 2010

Pasti  hari Isnin, 4/1/2010 nanti ibu bapa akan bercuti untuk menyelesaikan hal-hal persekolahan anak mereka di sekolah. Manakala yang lain mungkin akan memulakan rentak 2010 dengan tekad dan azam yang membara.


Bagi pelabur ASB, mereka tersenyum kerana penantian selama setahun akhirnya berbaloi. Mereka bakal menuai dividen 2009 sebanyak 7.3% dan bonus sebanyak 1.25%. Ilustrasi trend Dividen/Bonus ASB bagi tahun 1990-2009 (ehsan fortunesense.blogspot.com) menunjukkan trend yang agak sekata mulai 2001. Namun jika dijumlahkan pulangan bonus dan dividen, ianya memperlihatkan sedikit penurunan.


Adakah tuaian dividen akan berakhir  pada tarikh 4 Januari 2010 sahaja? Tidak..ada banyak lagi produk PNB yang boleh dinantikan tuaianya seperti ASM (31 Mac 2010), ASD (30 Jun 2010), ASW (31 Ogos 2010) dan AS1M(30 September 2010).

Sekiranya berhasrat untuk mendapatkan dividen secara lebih kerap, sila buat conversion antara produk PNB pada 1 haribulan (hari bekerja sahaja) di pejabat ASNB. Kaedah ini sesuai bagi yang menyimpan menggunakan buku dan ianya dapat mengelakkan dari berlakunya  kerugian dividen bulanan. Contohnya, pada 1 Februari 2010, lakukan pindahan transaksi dari ASB ke ASM. Transaksi ini akan membuahkan hasil sebanyak 2/12 daripada dividen tahunan ASM pada 31 Mac 2010. Rancanglah pelaburan PNB anda secara berhemat dan praktikal..

Rabu, Disember 30, 2009

Insurans, Cukai Jalan, Lesen Memandu dan ..

Cukai jalan kereta saya akan tamat pada 7 Januari 2010. Manakala lesen memandu pula tamat pada 20 April 2010. Saya perlu bersiap sedia bagi memastikan kenderaan saya selamat dan saya menjadi pemandu yang sah. Kenderaan merupakan satu aset keperluan bagi menguruskan kehidupan secara lancar dan teratur. Bagi saya, memadailah kereta yang dapat membawa saya ke tempat yang dituju tanpa sebarang masalah yang besar. Untuk tujuan berulang alik bertugas di bandaraya seperti KL, pastinya Kancil memenuhi citarasa kos yang menjimatkan. Selain daripada jimat kos petrol, mudah bagi saya mendapat parkir dan meletak kereta. Juga saya hanya perlu membayar insuran dan cukai jalan yang rendah memandangkan ianya keluaran 1997.

Kekadang terdengar juga kata-kata yang menggesa supaya menukar kereta MPV dan baru; tak kiralah samada dari mertua, sahabat handai dan rakan sepejabat. Sememangnya saya sudah lali dengan sindiran tersebut. "Yang menanggung bayar ansuran bulanan nanti, aku gak sendiri..Tak der saper yang nak menolong kecuali tolong tumpang/pinjam/bawa". Sendiri pakai, sendirilah tanggung. Itu prinsip ku. Tak hairan bagi ku melihat kawan-kawan yang mundar-mandir dengan kereta MPV mewah mereka. Dan aku pun tak ingin tahu berapa banyak ansuran bulanan, insuran dan cukai kereta yang perlu mereka jelaskan.

Aku juga memiliki kereta Honda CB3 2.0i keluaran 1993. Syukur, kereta Kancil dan Honda telah bebas dari hutang. Cuma perlu pastikan penyelenggaraan rapi seperti penukaran minyak hitam, penjagaan bateri dan tayar mengikut jadual. Perlu juga kita mempunyai mekanik yang mahir serta worksyop yang dipercayai.  Rekod penyelenggaraan kereta disimpan rapi oleh worksyop yang mempunyai kemudahan tempat menunggu berhawa dingin serta bayaran secara kad kredit. Mekanik pula memberi cadangan bernas dan alternatif mengikut kemampuan kita.

Pihak insuran kereta telah memberi peringatan untuk memperbaharui insuran 2 bulan sebelum tamat tempoh perlindungan. Aku memilih coverage secara komprehensif bagi mendapat perlindungan menyeluruh dan ditambah perlindungan kos penyewaan kereta sekiranya berlaku kemalangan. Pihak insuran juga bagi kemudahan towing free. Bagi tahun 2009 ni saja, Honda aku ni dah 3 kali kena towing pasal bateri weak, distributor kong dan engine starter problem; biasalah kereta lama. Pada 15/12/09 lepas, aku telah menyempurnakan polisi baru kereta secara bayaran kad kredit. Amaun premium polisi agak rendah kerana menerima 55% NCD.

Pada jam 10.00 pagi, 30/12/09 aku selesai memperbaharui cukai jalan, lesen memandu dan pembatalan hakmilik kerajaan di JPJ, Bangi (Cawangan baru di Seksyen 7, Bandar Baru Bangi) dalam masa yang singkat sahaja. Tahniah kepada  pegawai JPJ ini dan aku telah memberi rating * * * * *.


p/s: Daftarlah sebagai pengguna MyEG. Banyak kelebihannya seperti makluman status saman pdrm via e-mel, bayaran online MyEG untuk insuran dan cukai jalan diskaun hingga 30% dan lain-lain lagi.

Tunaikan Zakat & Dapatkan Rebet Cukai 2009 - 1 Hari Lagi


 "Ambillah (sebahagian) dari harta mereka menjadi sedekah, supaya dengannya engkau membersihkan mereka (dari dosa) dan mensucikan mereka (dari akhlak yang buruk), dan doakanlah untuk mereka, kerana sesungguhnya doamu itu manjadi ketenteraman bagi mereka, dan (ingatlah) Allah Maha Mendengar Lagi Maha Mengetahui." - Surah At-Taubah (ayat 103)
 
"Dan dirikanlah kamu akan sembahyang serta keluarkanlah zakat dan taatlah kepada Rasul supaya kamu beroleh rahmat". Surah An-Nur (ayat 56)

"Dan (ingatlah wahai Muhammad), Ketika Kami mengikat perjanjian setia dengan Bani Israil (dengan berfirman): Janganlah kamu menyembah melainkan ALLAH, dan berbuat baiklah kepada kedua ibu-bapa, dan kaum kerabat dan anak-anak yatim, serta orang miskin; dan katakanlah kepada sesama manusia perkataan-perkataan yang baik; dan dirikanlah sembahyang serta berilah zakat. Kemudian kamu berpaling membelakangkan (perjanjian setia kamu itu) kecuali sebahagian kecil daripada kamu dan sememangnya kamu orang yang tidak menghiraukan perjanjian setianya." Surah Al-Baqarah (ayat 83)

         Dari ayat-ayat di atas, amat jelas tentang kewajipan berzakat dan sesiapa yang mengingkari atau meragui kefarduannya, maka ianya terkeluar dari agama Islam. Sejarah telah membuktikan bahawa Khalifah Abu Bakar telah memerangi orang-orang yang mengingkari membayar zakat. Mereka yang kaya dan berada juga harus menyedari bahawa wujudnya hak orang-orang fakir dan miskin di dalam harta yang mereka miliki. 

Sudahkah anda menjelaskan ZAKAT bagi tahun ini? Tahniah sekiranya
anda telah menunaikan tanggungjawap berzakat. Sekiranya masih belum
menunaikannya anda masih mempunyai 1 hari lagi. Tarikh akhir bayaran
zakat bagi mendapatkan rebet cukai LHDN ialah 31 Disember 2009.


Bagaimana Mengira Zakat Pendapatan Saya?

Bagi mengira Zakat Pendapatan bagi tahun ini pihak LZS menyediakan
Kalkulator Zakat Pendapatan di http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/kalkulator_pendapatan.asp.@ di link pada Tools Kewangan.

Bagaimana Membuat Bayaran Zakat?

Bagi menjimatkan waktu dan memudahkan cara bayaran, LZS telah berusaha untuk mempelbagaikan kaedah pembayaran zakat untuk semua. Dari panggilan telefon sehingga ke kaunter bank, wakil kami sedia membantu anda.

Kesemua usaha ini untuk memastikan tiada seorang pun yang layak berzakat memberi seribu satu alasan untuk mengelak atau dikecualikan dari menunaikan salah satu rukun Islam ini.


Bayaran zakat boleh dibuat melalui 23 buah kaunter LZS yang dibuka
dari 8.30 pagi hingga 4.30 petang. Pada 31 Disember kaunter-kaunter
akan dibuka dari 8.00 pagi hingga 8.00 malam. Senarai kaunter-kaunter
boleh didapati di http://www.e-zakat.com.my/baru/organisasi/kaunter.asp

Tiada Kemudahan Bayaran Zakat Secara Online?

Ada. Kini zakat boleh dibayar secara online di http://www.e-zakat.com.my/eZakatPay.
Resit bayaran zakat akan diposkan ke alamat yang diberikan.

Kemudahan-kemudahan lain boleh didapati di http://www.e-zakat.com.my/baru/k-zakat/cara%20bayaran.asp

Sekiranya anda ada sebarang pertanyaan sila hubungi talian khidmat
pelanggan di 03-5522 7777 atau layari http://www.e-zakat.com.my
 
Sekian dan Salam Maal Hijrah. 
 
2bz4money:
Petikan artikel ini telah diambil daripada e-mel dan laman web LZS. Alhamdulillah saya telah menyelesaikan urusan Zakat Pendapatan di kaunter LZS, Kajang pada jam 9.00 pagi 30/12/09. Sebelum itu saya telah mengira zakat pendapatan  menggunakan Tools Kewangan di sebelah kanan blog ini.
 
Urusan secara bersemuka di kaunter LZS memudahkan kita memperolehi resit rasmi dan membuat bayaran menggunakan kad kredit islamik (amex tidak boleh, hanya visa & mc sahaja). Sekiranya kad kredit bermasalah, kita boleh membayar menggunakan kad ATM yang mempunyai logo Bankcard. Bermakna tidak perlu membawa tunai. Disamping itu kita diberi kalendar hijrah yang lengkap dengan waktu solat di Selangor.

Mungkin kita boleh gunakan  juga perbankan internet tetapi resit  diterima secara pos sahaja. So, apa ditunggu lagi, cuma tinggal sehari sahaja lagi. Bersihkanlah pendapatan anda, sucikanlah jiwa..

Selasa, Disember 29, 2009

Promosi Kempen Kad Kredit

Petikan Utusan Online,

Promosi Kempen Kad Kredit MBF

KUALA LUMPUR 27 Dis. - Memulakan tahun baru dengan berjimat memang sukar untuk dilakukan, lebih-lebih lagi dengan perbelanjaan yang semakin bertambah pada musim perayaan akhir tahun dan permulaan penggal baru persekolahan.


Kempen 'Pemindahan Baki Kuasa MBF Cards' menawarkan pemindahan baki kepada pemegang kad kredit, pada kadar faedah sifar peratus untuk 12 bulan, selain penjimatan segera sebanyak RM1,200 dan subsidi cukai perkhidmatan kad kredit RM50 berkuat kuasa 1 Januari tahun depan.
Kempen yang dilancarkan oleh MBF Cards bertujuan menarik ahli kad baru yang mana mereka dapat menjimat beribu-ribu ringgit apabila memindahkan baki kepada kad MBF.
"Ini adalah satu kempen yang serba baru, mungkin juga yang pertama di dunia," kata Naib Presiden Kanan, MBF Cards, Rajjish Verronn dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.

"Pemindahan baki ini sebenarnya menawarkan kemudahan kredit percuma untuk setahun, dan memberi kelonggaran kepada ahli kad untuk mengguna, membayar balik sebahagian atau sepenuhnya dan menggunakan semula kredit pada kad mereka sehingga jumlah pemindahan baki diluluskan pada kadar faedah sifar," katanya.

Misalnya, jika jumlah pemindahan baki yang diluluskan di bawah kempen itu ialah RM7,500 dan ahli kad memilih untuk membayar sepenuh jumlah yang belum dibayar pada bulan kedua, ahli berkenaan akan mempunyai pilihan untuk mengguna atau mengguna semula sehingga RM7,500 had kemudahan kredit yang disediakan pada kadar faedah sifar untuk baki 10 bulan.

Pada prinsipnya, ahli kad MBF Cards mampu menjimatkan wang apabila mereka menggunakan kad untuk perbelanjaan harian dan untuk membayar bil.

Komen 2bz4money: 
Cukai kad kredit (CC) RM50 mulai 2010 telah memberi kesan kepada pengguna untuk mengurangkan pemilikan CC mereka. Saya juga terpaksa membatalkan sebilangan besar CC antaranya yang melibatkan bayaran ansuran bulanan tanpa faedah. 

Antara perbelanjaan lain menerusi caj kepada CC yang tidak dapat dielakkan lagi pada akhir tahun adalah insuran kereta, penyelenggaraan kereta, yuran profesional dan zakat pendapatan. Jumlah terkumpul adalah $6,000. Nahhh..inilah kesempatan bagi menggunakan Pindahan Baki MBf. Secara tidak langsung, ianya adalah seperti bayaran ansuran mudah tanpa faedah selama 12 bulan. RM6k/12bulan=RM500bulanan. 

Saya juga diwajibkan membuat perbelanjaan tambahan sekurang-kurangnya RM300 sebulan; jika tidak akan dikenakan penalti RM20. RM300 bulanan dapat dipenuhi bila dicampuraduk perbelanjaan utiliti seperti Elektrik, Air, Internet & Telekomunikasi juga bayaran petrol serta membeli belah di hypermarket. Oleh yang demikian, saya boleh menyelesaikan semua bil-bil kad kredit tertunggak dengan jumlah RM800 (RM500+RM300) sebulan selama 12 bulan tanpa faedah! Tampak berhemah dan praktikal kan..

Jumaat, Disember 25, 2009

Doktor Berjiwa Keusahawanan

Dr Helmee, Doktor Berjiwa Keusahawanan

Dr Helmee Effendee Norsham ialah Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Syarikat Noraini.
MINAT mendalam berniaga biskut mendorong seorang doktor meninggalkan profesion perubatan pada awal 2007 lantas menceburi dunia keusahawanan.
Dr Helmee Effendee Norsham yang juga Ketua Pegawai Eksekutif Kumpulan Syarikat Noraini berkata, pada peringkat awal, dia sedikit menyesal meninggalkan profesion yang telah diceburinya selama empat tahun.
"Oleh kerana amat menyukai pekerjaan saya (usahawan), perasaan sesal itu beransur-ansur hilang.
"Saya berasa puas apabila melihat perniagaan saya berkembang dari hari ke hari," kata doktor bedah berusia 32 tahun ini yang telah berkhidmat selama dua tahun di Hospital Besar Kuala Lumpur dan dua tahun di Hospital Klang.
Matlamat penubuhan TEKUN Nasional adalah untuk menyediakan kemudahan pembiayaan secara mudah dan cepat kepada bumiputera untuk memula dan memajukan lagi perniagaan mereka.
Ketika mendengar beliau berforum pada majlis pelancaran Program Usahawan Tani Muda Jaya di Tapak Ekspo Pameran Pertanian Malaysia Serdang (MAEPS), baru-baru ini, para peserta program dapat merasai semangat keusahawanannya yang berkobar-kobar.
Akui Dr Helmee, beliau masih tidak dapat menjelaskan kenapa beliau melompat ke satu profesion yang cukup asing baginya melainkan atas faktor minat mendalamnya.
Beliau secara berseloroh berkata: "Di dewan pembedahan, jururawat datang memberitahu terdapat individu yang ingin memesan biskut.
"Kerana itulah, saya tidak dapat memfokus kepada pembedahan yang dilakukan," katanya sekali gus mengundang hilai ketawa sesetengah peserta program tersebut.
Hari ini, kumpulan syarikat Noraini menawarkan beraneka produk biskut, perasa makanan, ketupat dan makanan dalam tin.
Pemilik Zinon Food Industry Sdn Bhd ini adalah usahawan bimbingan Lembaga Kemajuan Pertanian Muda (MADA).
Semua produk syarikat tersebut membawakan logo Halal yang dikeluarkan oleh Jabatan Kemajuan Agama Islam Malaysia (Jakim).
Dr Helme ketika ditemuramah mStar Online memberitahu, dia mempunyai perancangan jangka masa panjang untuk syarikat yang diasaskan oleh kedua-dua ibu bapanya.
Peribahasa Melayu, "Bapa borek, anak rintik" jelas menggambarkan sifat-sifat keusahawanan yang diwarisi beliau daripada orang-orang tuanya.
Beliau ingin melihat syarikat itu menjadi syarikat senaraian awam suatu hari nanti.
Tiada apa yang mustahil untuknya. Lebih-lebih lagi, Dr Helme memegang cogan kata, "Jangan berputus asa dan terus mencuba."
Beliau turut menerapkan Sifat-sifat positif itu serta keusahawanan kepada para graduan yang menjalani latihan praktikum dengan syarikatnya.
Melihat keazaman tinggi yang dipamerkan olehnya, Dr Helme pastinya berjaya merealisasikan impiannya itu.
Ini kerana beliau ialah seorang doktor berjiwa keusahawanan.

Komen 2bz4money:
Saya pernah membeli biskut jenama Noraini dan tak menyangka pula ianya diterajui oleh CEO muda, bekas pegawai perubatan. Kekadang kita ralat/keliru tentang kebolehan/keupayaan diri sendiri. Minat dan kesungguhan Dr Helme dalam keusahawan adalah sangat terpuji kerana meninggalkan jawatan makan gaji dan profesion doktor yang disanjung tinggi. 90% rezeki datangnya dari bisnes. Bagi penjawat awam yang menggunakan masa opis untuk membuat kerja part time, pastikan hala tuju dan kehendak sebenar diri kerana rezeki anda akan diperhitungkan nanti!

Selasa, Disember 22, 2009

Ministry staff to feel at home while at work

TheStarTuesday December 22, 2009
Ministry staff to feel at home while at work
By ZALINAH NOORDIN

KUALA LUMPUR: After 29 years of battling traffic jams for four hours each day going to work and home, Norhayati Zakaria is now looking forward to living without the stress — thanks to the Works Ministry’s work-from-home scheme.

Norhayati and 38 others were chosen to work from home in a pilot project to be carried out over a three-month trial period from Jan 1.

The Kajang resident said she was excited about using the four hours to spend more quality time with her family instead of being in a traffic jam.

Pioneers: Norhayati (second from right) and some of the other ministry staff who will be working from home from Jan 1.

The saving of RM15 for petrol per day is another attraction.

To reach her office in Mid-Valley Megamall, the Statistics and Civil Engineering Department officer usually leaves her house at 6.30am to reach the office two hours later.

She gets home at about 8pm.

“I can work from anywhere as long as I can deliver all the requirements.

“In return for this measure of goodwill from the ministry, I will make sure I deliver quality work,” promised the married 48-year-old who stays with her mother.

Minister Datuk Shaziman Abu Mansor said at the programme launch yesterday that the ministry was expected to save some RM1,500 per participant a month with the reduced expenses on office space, parking, utilities and other operational costs.

In Putrajaya, Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak said the Government had not decided on the work-from-home policy as he needed to see if the pilot project yielded the desired results.

“We have to try out first,” Bernama quoted him as saying.

2bz4money:
I'm volunteer to work at home..Save more than RM400 monthly. At the same time can monitor my children activities. Its about Costs vs Benefits Analysis for both employer/employees. Employer may use birthdate metaphysics in selecting integrity and productive employees to this program.

Isnin, Disember 21, 2009

Survivor Samoa dan Peluang Meraih Pendapatan Lumayan

Petikan dari AP - Monday, December 21


 Natalie White wins 'Survivor,' collects $1M prize
NEW YORK – An out-of-work pharmaceuticals saleswoman is the winner of the CBS reality television show "Survivor: Samoa."

Van Buren, Ark., resident Natalie White won the $1 million prize Sunday night by outwitting, outplaying and outlasting an oil company owner and a doctor in the final episode.
The 26-year-old White was accused by jury members of riding the coattails of Dayton, Texas, oil millionaire Russell Hantz, who finished second. She says she recognized early in the game that aggressive women were being eliminated and she had to maintain a low profile.
Hantz was the mastermind behind most eliminations and was thought by some players to be a shoo-in for the win.
Los Angeles doctor Mick Trimming was the third finalist.

Ulasan 2bz4money:
Tingkatkan aktiviti pendapatan  dan kurangkan aktiviti perbelanjaan bagi beroleh Aliran Tunai Positif dalam menguruskan kewangan. Banyak cara untuk menambah pendapatan. Salah  satu caranya dengan menyertai Pertandingan yang menawarkan hadiah yang cukup lumayan. Survivor Samoa membuktikan seorang jurujual wanita memenangi wang USD1 juta bersamaan RM3,435,000 juta.

 Mungkin pessimis menyatakan ianya adalah nasib. Tapi yang berfikiran positif dan optimis akan menyatakan itu adalah usaha hebat dan  peluang keemasan. Tidak semestinya kita perlu memiliki pakej kemahiran tinggi seperti Tiger Woods untuk memenangi sejumlah hadiah yang besar.



Peluang..ambil peluang yang terbuka luas dengan modal yang minima. Contohnya membeli RM10 untuk 1 unit Sijil Simpanan Premium, Bank Simpanan Nasional berpeluang memenangi pelbagai hadiah mewah yang bernilai lebih RM500 ribu.  Atau RM100.00 untuk membuka akaun Al Awfar, Bank Islam bagi peluang memenangi hadiah RM100,000. Ataupun dengan mengisi minyak Shell berharga RM30 bagi peluang memenangi hadiah wangtunai RM100 ribu ringgit setiap minggu. Atau pergi saja ke kaunter pertanyaan di pasaraya besar; terdapat banyak borang peraduan secara pembelian barangan tertentu.


Tapi janganlah sampai kemaruk hingga berlaku pembaziran kerana membeli barangan tertentu semata-mata untuk mendapat kebarangkalian yang lebih besar bagi memenangi peraduan tersebut. Walaubagaimanapun cara itu juga mendatangkan tuah bagi seorang pemuda cina yang memenangi hadiah RM1 juta dengan membeli barangan Power Roots.

Peluang terbuka menyertai peraduan menanti di mana-mana..ianya urusan kewangan berhemah lagi praktikal..

Link berkaitan peraduan:
emenang
myperaduan

Credit card tax for existing users to start on anniversary date

Petikan dari TheStar -Monday December 21, 2009

Credit card tax for existing users to start on anniversary date
By CHAN LI LEEN and JOSHUA FOONG


KUALA LUMPUR: Applicants issued with new cre­dit and charge cards next year will have to pay the RM50 service tax upfront.

For existing card holders, the charge will be im­­posed on the anniversary date of cards.

Second Finance Minister Datuk Seri Ahmad Husni Hanadzlah, who confirmed this with The Star yesterday, said the Government would impose the service tax for credit and charge cards from next year.


“Existing cardholders will only be charged the ser­vice tax through their issuing banks upon the aniversary date of the card.


“For example, if the card’s anniversary date is in January, then you pay the tax in January. But if the date is in April, then you only pay the tax in April,” he added.

The minister’s clarification puts to rest nagging doubts among the millions of credit card holders in the country who have been raising queries since Prime Minister Datuk Seri Najib Tun Razak an­­nounced the new tax when he unveiled Budget 2010 in October.

Najib, who is also the Finance Minister, had said that a RM50 service tax for principal credit and charge cards and a RM25 for supplementary cards would be imposed from January.

This has led to card holders asking if the charges will be imposed from Jan 1 or on the anniversary dates of the cards, which are usually issued for a three-year period.

Those holding a string of cards were most eager to know before deciding to cancel some of their ac­­counts.

A check with the customer service departments of several commercial banks showed that they had yet to receive any definite confirmation.

Some banks said they were still awaiting for a directive from Bank Negara, while others think the tax would be imposed on the anniversary dates.

A third group of banks has also offered to absorb the tax for the cardholders, on condition a certain amount of money was spent within a certain timeframe.

Cardholder Y.L. Sim, who called up the bank to cancel his credit card, said the bank advised him “not to be hasty.”

“The officer said that they had yet to receive a formal directive from Bank Negara (on when to impose the tax). But I was worried as the New Year was nearing,” he said.

Deputy Finance Minister Datuk Chor Chee Heung, when contacted, advised cardholders to plan accordingly, saying holding two credit cards was enough.

““Even I intend to hold only two credit cards,” he added.

He urged those who had large outstanding credit card debts to stop using the cards and meet the issuing banks to work out a repayment mechanism.

There are some 11 million credit cards circulating in the country.

Komen 2bz4money:
Sebagai tambahan kepada posting sebelum ini, sdr/i boleh merujuk kembali penyata kad kredit (CC) di mana  yuran tahunan dikenakan.

Contohnya tarikh penyata Citibank CC saya yang cajkan yuran tahunan adalah pada 6 November 2009.  Justeru itu saya kena pastikan CC ini dibatalkan sebelum 6 November 2010 (lebih awal lagi baik) bagi mengelak dari dikenakan Cukai CC 2010.

Bagi pemohon CC baru pula perlu membayar Cukai CC semasa permohonan.