Ahad, Januari 31, 2010

No Subsidy for RM50 Service Tax



Sunday January 31, 2010 By JOSEPH LOH and HARIATI AZIZAN sunday@thestar.com.my
 
PETALING JAYA: Calls to customer care lines of all credit card issuers revealed issuers will not subsidise the RM50 service tax for credit card that came into effect on Jan 1 this year. Most credit card issuers, when contacted, declined to comment on the service tax issue. With the exception of Bank Kerjasama Rakyat Malaysia, which unconditionally subsidises the service tax, all credit card issuers impose specific conditions upon customers in order to offset the amount.


Most credit card issuers allow the amount to be offset with the cardholders’ reward points earned. However, the amount of points required to offset the RM50 is usually lower than a department store shopping voucher redemption of similar value.

Another mechanism offered is a RM50 cash rebate specifically tackling the service tax amount. It requires cardholders to utilise their cards – usually with a minimum value on transactions – to be entitled to the rebate.

According to a statement from Aeon Credit Service (M), the company has yet to see any behavioural change in card members after the announcement of the service tax. “Our credit card members’ recruitment has not been slowing down and we are still receiving encouraging number of applications despite the fact that new applicants are aware of the service tax imposed. “In principle, the service tax is to be paid by cardholder, who may also utilise reward points earned from using the card for the purpose,” the statement said.

Many credit cardholders have already started cancelling their surplus credit cards. In his blog, PJ Utara MP Tony Pua wrote that he made his choice for what to snip and what to keep based on the best cash rebate and reward point deals. Cash rebates is better than card reward points, he wrote, but do read the fine print before deciding.

Although many credit cards offer “up to” 2% cashback, he noted, “You’ll only enjoy 2% cash back for monthly purchases in excess of say RM6,000. Otherwise, for expenditure below that, you’ll only get cashback of not more than 0.5%.” He said to enjoy some cash rebates, card holders may have to forward balances and end up paying high interests. For reward points, he advised, look out for the card that offers the least amount of points to convert to a particular reward.

Website for SwissCash Internet Investors


Written by Joseph Chin   
Friday, 29 January 2010 15:53

KUALA LUMPUR: PricewaterhouseCoopers Advisory Services Sdn Bhd, the administrator of SwissCash Internet investment scheme, has set up a website  linked to the Securities Commission website www.sc.com.my to provide updates for the investors and any interested parties.

PwC said today the website would be a tool to communicate relevant information pertaining to the administration of SwissCash.

"You are encouraged to visit this site frequently as this website will be the main medium of communication with investors and any interested parties during the course of the administration," PwC says.

PwC says all persons who invested in the SwissCash Internet investment scheme must submit their claims in writing to reach the administrator on or before 7pm on Feb 10, 2010.

All claims must be accompanied with full relevant supporting documents and a statutory declaration as to proof of claim. 


 2bz4money:
Ini adalah pengajaran kepada mereka yang pernah terlibat dengan skim cepat kaya melalui pelaburan internet di Swiss Cash pada tahun 2006. Peluang untuk mendapatkan kembali wang pelaburan mereka kini terbuka tidak lewat daripada 10 Februari 2010.



Most Malaysians Feel They Are Not Saving Enough



Written by Darlene Liew  ,Thursday, 28 January 2010 23:51
KUALA LUMPUR: Six in 10 Malaysians feel they are not saving enough, with 15% saying they have no savings at all, according to a recent HSBC survey.

The recent HSBC Asian Insurance Monitor found that for over half of the Malaysian respondents (55% vs 45% in an earlier 2009 survey), the main barrier to long-term savings plan was the lack of disposable income to buy insurance.

In a statement on Jan 28, HSBC said most respondents (54%) cited the lack of investment products with desired returns as the major obstacle in the first half of 2009.

Fieldwork for the survey, which was commissioned by HSBC Insurance, was conducted by Nielsen in December 2009 among 480 Malaysian respondents of the general working segment aged between 35 and 65 years.

It said the survey also showed that across most Asian markets, lack of confidence in the market continued to be the main barrier to saving for the long term.

In terms of monthly personal income distribution, people in Malaysia allocate the smallest proportion (25%) of their monthly income to financial services, including cash (8%), investments (4%), insurance (10%) and pension (2%).

The survey further reveals that while Malaysia retained its strong property-orientation with over half of the respondents holding property (52%), more Malaysians had taken up medical insurance in the past 12 months (47% vs 36%).

The survey also shows over one-third of respondents will rely on medical insurance or the government for critical illness cover, but 26% say they will have to withdraw their bank savings.

“Having witnessed the global economic downturn, Malaysians have become well aware of the threats that may hinder the growth of their wealth, and realised that they may not have enough savings for achieving their long-term financial goals,” said HSBC Amanah Takaful (Malaysia) executive director and CEO Zainudin Ishak.

Asked about saving goals, saving for a rainy day is foremost for 79% of Malaysian respondents, while financial security in retirement is the second priority in mind (68%).

Among some of the financial uncertainties in the next year, medical expenses emerged as the biggest threat for Malaysians (50%) and 48% worry they do not have sufficient funds for recurrent daily needs.

“Though people may think they do not have disposable income for an additional medical insurance, they do see the importance of getting adequate protection,” Zainudin said.

“In reality, for a minimal amount per month, one can top up a basic medical insurance plan with a critical illness rider that buys peace of mind and mitigates the risk that your hard-earned savings are depleted by high medical costs.”


Asked about any changes in savings plans, 29% of Malaysians say they would need to save more to retire as planned, while 36% find it difficult to build their retirement fund and expect to delay retirement.

As a result, close to half (49%) of Malaysians plan to increase savings in the next six months. The top financial plans include saving regularly through a monthly instalment plan (36%), channelling investments to stock or investment-linked products (29%) and maintaining a conservative investment approach (25%).

In terms of product features, over half (58%) of respondents are likely to buy products that offer capital protection, 40% are interested in products that provide retirement income and 36% plan to buy products that allow for monthly payments.

Sabtu, Januari 30, 2010

Kadar Faedah Dinaikkan?

utusanonline,KUALA LUMPUR 29 Jan. - Bank Negara Malaysia (BNM) hari ini membayangkan bakal menaikkan kadar faedah selepas mengekalkan kadar sedia ada hampir setahun. Gabenor BNM, Tan Sri Dr. Zeti Akhtar Aziz berkata, Malaysia perlu 'mengembalikan' semula kadar faedah seperti biasa untuk mengelakkan gelembung aset, meskipun ia belum berlaku dalam ekonomi lagi.

Tambah beliau, pengekalan kadar faedah semasa boleh mengakibatkan pelbagai risiko akibat ketidakseimbangan kewangan. ''Kadar faedah yang rendah dan terlalu lama akan menyebabkan orang ramai memindahkan aset dan kewangan kepada pasaran yang menawarkan sistem kewangan yang normal bagi meningkatkan pulangan ke atas simpanan masing-masing.

''Keadaan ini, jika tidak ditangani segera akan menimbulkan pelbagai masalah di kemudian hari.
''Kita tidak mahu menunggu sampai ia berlaku sebelum membuat sebarang tindakan,'' katanya ketika ditemui selepas syarahan awam oleh Dr. Abbas Mirakhor anjuran Inceif di sini hari ini.
Beliau berkata, BNM mengambil keputusan untuk mengurangkan kadar faedah secara signifikan pada tahun lalu dalam usaha menangani kemelesetan. ''Sebab itu, BNM mengurangkan kadar faedah ke paras paling rendah tetapi kita perlu 'mengembalikan' kadar faedah ke tahap normal semula,'' jelasnya.


Ditanya mengenai unjuran penganalisis mengenai kenaikan kadar faedah yang sederhana selepas ini, Zeti bagaimanapun enggan mengulas. ''Saya tidak mahu komen mengenai kedudukan kadar faedah kerana setiap kali mesyuarat MPC, keputusan akan dibuat dan ia diumumkan,'' jelas beliau.
Jawatankuasa Dasar Monetari dijadualkan mengadakan mesyuarat kedua pada 4 Mac ini. Beliau berkata, kenyataan mengenai polisi monetari mengenai pengekalan OPR sebanyak dua peratus baru-baru ini tidak sepatutnya dilihat sebagai indikator mengetatkan dasar kewangan.

Perbezaan perlu dibuat untuk mengembalikan kadar faedah dan mengetatkan kadar faedah memandangkan teras polisi (monetari) untuk mengekalkan akomodatif bagi menyokong pertumbuhan, terutama pada persekitaran, yang mana inflasi kekal sederhana, tambah Zeti. BNM yang mengekalkan kadar faedah pada mesyuarat MPC Selasa lalu berkata, dasar monetari akan kekal menyokong pertumbuhan bagi memastikan pemulihan ekonomi betul-betul kukuh.Tetapi, pada masa yang sama, MPC juga menyedari akan keperluan untuk memastikan pendirian dasar monetari adalah wajar bagi mengelak ketidakseimbangan kewangan yang mungkin berlaku disebabkan oleh kadar faedah yang terlalu rendah untuk satu tempoh masa yang lama.

Khamis, Januari 28, 2010

Tawaran Istimewa Pinjaman Peribadi, Kadar Tetap 4.99%



Baru-baru ini saya ada menerima e-mel dengan tajuk di atas. Ikutilah soal/jawab saya dengan Cik Z, pengirim e-mel "Tawaran Istimewa Pinjaman Peribadi, Kadar Tetap 4.99%"

Salam Sejahtera daripada XXXX BANK, 

  
Kami sedang mengadakan promosi istimewa bagi kakitangan kerajaan, 
dimana kami menawarkan pembiayaan peribadi AWAM-i berkonsepkan Bai' AL-Inah. 
  
2. Pinjaman yang ditawarkan adalah serendah RM1k - RM150K. Kelulusan segera dan
dokumen yang diperlukan adalah mudah seperti berikut :- 


2 Salinan kad pengenalan (Disahkan majikan) 

1 Slip gaji asal terkini, 2 Salinan slip gaji bagi 3 bulan yang sebelumnya (Disahkan
Majikan) 

Surat Pengesahan majikan 

1 Salinan muka depan buku akaun XXXX bank anda ( jika ada ). 
3. Sungguh mudah tanpa penjamin dan berikut adalah syarat kelayakan dan jadual
pembayaran balik pinjaman anda, sila klik pada file attachments di e-mail anda. 
  
Sekian, 
terima kasih. 


Cik Z  
(01X-XXXXXXX) 
PERSONAL LOAN ADVISOR   

XXXX EXPRESS. 
 Bersama  e-mel tersebut juga dilampirkan kadar bayaran ansuran bulanan dan poster promosi produk pinjaman. Saya telah menjawab e-mel Cik Z dan mengutarakan beberapa soalan buat beliau..

Salam Cik Z .

Menarik promosi ni mcm lebih baik drp Bank Rakyat..
Soklan saya..

1. Tolong tunjuk pengiraan berapa pinjaman bersih yg saya dapat dgn pinjam
150k selama 15 tahun.
2. Bole buat diluar payslip tak? saya nak byr cara internet banking kerana
pakai akaun semasa OD XXXX.
3. Bole tanpa insuran tak? kalu x leh, tolong kira premium, tkh lahir 1.7.xx.
4. Kalu jadi, kita bincang lanjut kat opis saya nanti.

TQ
Saya mendapat maklumbalas daripada Cik Z   seperti berikut..


Waalaikummusalam En 2bz4money
 
jawapan

  1.   caj yang dikenakan pada mula2 membuat pinjaman

 
  > 5.5% ( caj perkhidmatan 5% + duti setem 0.5%)
  > RM 10 untuk duti setem atas perjanjian penjualan dan pembelian aset
  > RM 10 untuk yuran keahlian KOXXXXI
  > RM 50 untuk saham KOXXXXI *
   
       * saham ini akan dapat balik bila habis membuat pembayaran
 
    contoh pengiraan :  pinjam RM 150k
                               
                                    RM 150k - 5.5% - RM 70 =RM 141 830
                                       
                                    kira jumlah bersih yang en dapat nanti RM 141 830.
 
caj yang dikenakan pd jadual pembayaran balik tidak termasuk caj KOXXXXI dan juga bayaran simpanan dan tabung kebajikan
 
  > caj KOXXXXI =  2 %
  > simpanan = RM 10
  > tabung kebajikan = RM 5
 
    contoh pengiraan :  pinjam RM 150k , pd jadual pembayaran balik RM 1 465.
 
                                        tapi bayaran yang en perlu byr rm 1 465+2%+ rm 15 = RM 1 509.30 .
 
 untuk bayaran simpanan RM 10 tu en akan dpt balik bila en dah habis bayar. katakan en pinjam
 RM 20k jumlah simpanan yang en dpt dalam RM 1 800 itu kalau en pinjam untuk tempoh 15 tahun. yang 
 RM 5 untuk tabung kebajikan
 

  2.    pinjaman ini dibayar melalui potongan ANGKASA. ia akan masuk dalam payslip.


   3.    insurans yang ditawarkan oleh XXXX bank iaitu xxxx AXXXA, insurans ini pilihan. kalau en ingi
            mengambil insurans ini pengiraannya :
   
                       RM 150k / 1000 x 26.98 = RM 4 047
  
              jumlah insurans yang en perlu bayar ialah RM 4047. potongan  dibuat sekali sahaja.

           jumlah bersih pinjaman yang en akan dapat nt :   RM 141 830 - RM 4 047 =  RM 137 783


 kalau masih tak faham boleh la contact no saya 01X-XXXXXXX . saya sedia membantu.

 
 sekian.
 Cik Z

Saya merasa ada sesuatu yang tak kena dengan penerangan yang diberikan, ini jawapan/pertanyaan saya kepada  Cik Z ...

Salam Cik Z,

Terimakasih kerana memberi maklumbalas segera serta penerangan yg detail mengenai produk ini. Nampaknya saya hanya menerima 92% daripada amaun pinjaman  dan ditambahkan caj terselindung bayaran bulanan sebanyak 3%. Mudahnya saya terkhilaf dengan kadar 4.99%!

Nilai pinjaman 150,000.00
Caj perkhidmatan bank 5%- RM7,500 => apa yg diprosesnya? bagi saya tanggung sendiri kos menaip surat, fotostat dan hantar surat!
Duti setem 0.5% =  750 ok
Duti setem atas perjanjian penjualan dan pembelian aset RM 10 ok

Yuran keahlian KOXXXXI RM 10  saya tak berminat menjadi ahli!

Saham KOXXXXI RM 50  dan membeli sahamnya!

Jumlah bayaran pinjaman setelah mengambilkira faedah 4.99% - 262,276.20
Keuntungan mudah untuk koperasi 3% - 9,397.8 kos terselindung!
Jumlah ansuran bulanan setelah mengambilkira caj koperasi - 271,674.00 (sepatutnya berpandukan amaun pinjaman bersih)

Saya berminat untuk sign up loan ini sekiranya
  • Caj berpatutan bank untuk proses dokumen RM100.00
  • Duti stem                                                   RM750.00
  • Duti stem jual beli aset                                       10.00
  • Takaful (saya sendiri cari perlindungan setara)        0.00
Kos keseluruhan RM860

Jumlah Pinjaman Bersih RM150,000 - RM860 = RM149,140.00

Bayaran Ansuran Bulanan tanpa potongan payslip kerana saya mendeposit gaji ke akaun XXXX @4.99%

Faedah dibayar untuk 15 tahun RM149,140.00 x 4.99% x 15 = 111,631.29
Bayaran ansuran bulanan (149,140+111,631.29)/ 180 bulan =260,771.29/180= RM1,448.73

Penjimatan berbanding dengan Skim KXXXXi = RM19,072.71

Terima kasih
Dan ini e-mel maklumbalas terakhir daripada Cik Z..
 waalaikummusalam...

Saya minta maaf sebab sya rasa encik still kurang faham dengan prosedure bank. caj2 yang dikenakan adalah standard bg semua bank. caj yang dikenakan oleh koperasi(koputri) adalah caj untuk urusan pemotongan dengan pihak ANGKASA. pihak bank tidak mengambil caj2 yang tersembyi.semua pengiraan dalam table pembayaran balik mengikut sistem bank yang telah ditetapkan iaitu 4.99%. bgi pinjaman peribadi cimb, payout yg diberikan adalah yg tertinggi di antara bank2 kt Malaysia. Sekiranya encik tak menjadi ahli koXXXXi, secara automatik encik tak layak membuat pinjaman dengan XXXX Bank. Semua ni business.encik pergi mana2 bank encik tak kan dapat ape yang encik nak.....kalau encik rasa caj2 yang XXXX Bank kenakan ini tak berpatutan encik boleh pergi compare mana2 bank..........kalau rasa caj2 dekat XXXX Bank tak menepati ape yang encik nak encik abaikan sahaja promosi ini...........tq.....
 
sekian,
Cik Z




2bz4money:
Nama pengirim Cik Z, bank dan koperasi dirahsiakan. Kes studi ini merupakan kisah benar/praktikal yang saya bentangkan bertujuan  untuk pembelajaran semata-mata. Tiada niat untuk mengenakan sesiapa.

Sila pastikan anda ditunjukkan pengiraan sebenar pinjaman peribadi. Terdapat kos-kos tersembunyi. Sekiranya anda meminjam, RM10k, pinjaman bersih yang diterima adalah lebih kurang daripada jumlah yang dipohon!

Bank Negara Keeps OPR Unchanged at 2%




Tuesday, 26 January 2010 18:06
TheEdge by Joseph Chin  KUALA LUMPUR: Bank Negara has left the Overnight Policy Rate (OPR) unchanged at 2% and its monetary piolicy will remain accommodative to ensure the economic recovery is well entrenched.

The central bank said on Tuesday, Jan 26 the decision to leave unchanged was made at its monetary policy committee (MPC) meeting.

It said in the domestic economy, recent economic indicators suggest that the economy expanded favourably in the fourth quarter of 2009.

"Positive developments in manufacturing production, financing activity, external trade and labour market conditions reaffirm the assessment that the economic recovery is gaining strength.

"Going forward, the economy is expected to expand further in 2010, with growth being supported by strengthening domestic demand, particularly private consumption, and further improvements in external demand," it said.



On inflation, Bank negara said it turned positive in December. The change largely reflects the lapse of the impact from the adjustment to retail fuel prices in 2008.

It also said the pace of price increase for the year was projected to be gradual, reflecting the prevailing economic conditions and taking into account some adjustments in administered prices.

Bank Negara said in the absence of further price revisions and external influences, a positive but modest inflation rate is expected in 2010.

"Moving forward, monetary policy would remain accommodative to ensure that the economic recovery is well entrenched," it said.

However, the MPC also recognised the need to ensure that the stance of monetary policy was appropriate to prevent the build up of financial imbalances that could arise from interest rates being too low for a prolonged period of time.

2bz4money:

Kadar OPR (baca di sini) yang dikaji setiap awal suku tahun  akan menentukan kadar BLR/BFR yang ditawarkan oleh bank. Ianya penting kerana turun naik OPR memberi kesan ke atas ansuran bulanan pinjaman yang kita bayar kepada pihak bank. Penurunan OPR memberi kelegaan kepada pengguna dengan kadar BLR/BFR yang rendah yang menurunkan nilai ansuran pinjaman, begitu juga sebaliknya sekiranya OPR dinaikkan. Bagi yang memilih pinjaman dengan kadar yang tetap, ianya adalah jalan selamat, namun kadar ini selalunya agak tinggi berbanding dengan BLR/BFR. 

Justeru itu, bagi yang memilih BLR/BFR, pastikan anda memantau pergerakan aliran tunai apabila kadar BLR/BFR dipinda. Sekiranya BLR/BFR tinggi, bersedialah untuk membayar lebih. Apabila BLR/BFR rendah, mohonlah untuk dikaji semula nilai ansuran bulanan kerana lebihan ansuran bulanan boleh digunakan untuk tujuan pelaburan lain atau mengurang prinsipal pinjaman anda..

Diversification (Finance)


From Wikipedia, the free encyclopedia

Diversification in finance is a risk management technique, related to hedging, that mixes a wide variety of investments within a portfolio. It is the spreading out of investments to reduce risks. [1]Because the fluctuations of a single security have less impact on a diverse portfolio, diversification minimizes the risk from any one investment.

Example


A simple example of diversification is the following: On a particular island the entire economy consists of two companies: one that sells umbrellas and another that sells sunscreen. If a portfolio is completely invested in the company that sells umbrellas, it will have strong performance when it rains, but poor performance when the weather is sunny.

The reverse occurs if the portfolio is only invested in the sunscreen company, the alternative investment: the portfolio will be high performance when the sun is out, but will tank when clouds roll in. To minimize the weather-dependent risk in the example portfolio, the investment should be split between the companies. With this diversified portfolio, returns are decent no matter the weather, rather than alternating between excellent and terrible.

Types of diversification


Diversification can be segmented into systemic and non-systemic diversification. Additionally diversification measurement can be categorized as both relative and holistic.

Relative diversification measurements compare the relationship of one asset to that of another asset. Traditional statistics such as regression, correlation are effective for this analysis and newer techniques such as copula's and cointegration add depth to the analysis.

For holistic analysis and measurement one can see the IPC below. In addition, measures such as asset quantity and measures of quantity equivalents work nicely to measure the non-systemic aspects of diversification.

Total diversification of a portfolio of assets can be measured by the portfolio dimensionality. Portfolio dimensionality accounts for both the systemic and non-systemic influences to the portfolio. The more dimensions to the portfolio the more the portfolio is capable of performing in a simultaneous and independent manner. The number of dimensions is also equal to the quantity of factors in the portfolio. The dimensionality measurement is currently patent pending. The inventors are Damschroder and Ladd and the patent is assigned to Gravity Investments.

Strategy

Diversification is the central tenet of asset allocation. The collective body of work called Modern Portfolio Theory is actually centered on the fact that combinations of assets with varying correlations can combine to form less volatile and less risky portfolios.



There are strategies used in improving diversification:
  1. Spread the portfolio among multiple investment vehicles, such as stocks, mutual funds, bonds, and cash.
  2. Vary the risk in the securities. A portfolio can also be diversified into different mutual fund investment strategies, including growth funds, balanced funds, index funds, small cap, and large cap funds. When a portfolio includes investments with varied risk levels, large losses in one area are offset by other areas.
  3. Vary your securities by industry, or by geography. This will minimize the impact of industry- or location-specific risks. The example portfolio above was diversified by investing in both umbrellas and sunscreen. Another practical application of this kind of diversification is mixing investments between domestic and international funds. By choosing funds in many countries, events within any one country's economy have less effect on the overall portfolio.
  4. Vary the investment managers and strategies used by those managers.
Diversification reduces the risk of a portfolio, and consequently it can reduce the returns. However, since diversification reduces the risk of an entire portfolio being diminished by a single investment's loss, it is referred to as "the only free lunch in finance."[2] Statistical analysis shows that there may be some validity to this claim.[3]

2bz4money



Bayangkanlah segala pelaburan anda dalam bentuk sebuah banglo bernilai RM200k dilengkapi dengan hiasan dalaman yang antik dan mewah. Anda juga memiliki sebuah kereta MPV Alphard dan sebuah kereta sedan Merz C200 yang disimpan di garaj. Anda mempunyai hobi menyimpan koleksi setem dan wang kertas negara asing yang disimpan di satu ruang tersorok di dalam rumah  tersebut. 


Satu hari apabila sekembalinya anda bersama seisi keluarga dari percutian di luar negeri mendapati banglo anda telah rosak teruk dilanda tanah runtuh dan segala aset tersebut telah musnah sama sekali. Segala simpanan dari hasil titik peluh anda telah lenyap dalam sekelip mata..Anda perlu bermula dari asas kembali untuk mengecapi kemewahan yang pernah di rasai..peritkan..


Itulah kegunaannya diversify..jangan dilabur di satu tempat je..pelbagaikanlah dalam meminimakan risiko kerugian..

Selasa, Januari 26, 2010

Pilih Ar Rahnu Daripada Ah Long

Terdesak Perlukan Wang? Pilih Ar Rahnu Daripada Ah Long

PADA saat keadaan ekonomi yang tidak menentu ini, pelbagai kaedah pinjaman wang dicari pengguna sebagai cara mendapatkan wang dengan kadar segera. Selain ceti dan Ah Long, pajak gadai juga menjadi pilihan. Bezanya, mereka yang ke pajak gadai ini ialah dari kalangan individu yang memiliki emas untuk dicagarkan.



Sayangnya, niat awal untuk menebus kembali barang yang dicagar mungkin tidak tercapai menyebabkan ramai yang terpaksa melepaskannya walaupun ia barang yang berharga dan diwarisi turun-temurun.
Ini antara kelemahan sistem pajak gadai yang melibatkan kaedah konvensional.Asal mulanya kewujudan pajak gadai di Malaysia ialah sewaktu awal kurun ke-19, iaitu oleh pendatang Cina yang bekerja di lombong bijih timah di Semenanjung Malaysia. Ia dianggap sebagai satu cara bagi mendapatkan pinjaman tunai segera terutama bagi mereka yang berpendapatan rendah.

SKIM ALTERNATIF
Sistem pajak gadai ini sangat popular kerana tidak memerlukan prosedur atau lebih mudahnya, perjanjian di antara pemberi pinjaman dengan peminjam berlaku tanpa banyak kerenah.
Bagaimanapun, sistem tradisional ini terbukti membebankan peminjamnya apabila mengenakan kadar faedah yang tinggi, lebih-lebih lagi kepada umat Islam yang sememangnya tidak boleh melibatkan diri dengan sebarang amalan kewangan yang melibatkan riba.
Satu-satunya alternatif buat umat Islam ialah dengan menggunakan perkhidmatan pajak gadaian Ar Rahnu.

Skim Ar-Rahnu atau sistem pajak gadai Islam bukanlah sesuatu yang baru di Malaysia.Ia diperkenal oleh Yayasan Pembangunan Islam Malaysia (YPEIM) dan Bank Negara Malaysia (BNM) pada 27 Oktober 1993.Yayasan itu bertindak sebagai pelabur utama dana, penyelaras sistem, latihan dan promosi manakala pelaksanaannya dilaksanakan oleh Bank Islam (M) Bhd.



Skim itu merupakan alternatif kepada orang ramai khususnya yang berpendapatan rendah yang mengalami kesulitan kewangan, khususnya untuk modal perniagaan secara kecil-kecilan. Ia juga sumber untuk membiayai pendidikan di samping membebaskan umat Islam daripada amalan riba dan manipulasi oleh pengamal pajak gadai konvensional yang tidak jujur. Malah sebagai pelopor kepada sistem ini, ia dianggap mampu menjadi alternatif terbaik kepada umat Islam dan rakyat negara ini daripada terjebak dengan ceti haram dan Ah Long.

CAGAR EMAS DENGAN BANK
Bagi mereka yang masih belum memahami Ar Rahnu, ia adalah sistem pajak gadai Islam yang membolehkan orang ramai yang memerlukan wang segera mencagarkan barangan kemas yang terdiri daripada emas kepada pihak bank. Ar-Rahnu merupakan satu perniagaan pajak gadai Islam yang menawarkan pinjaman tanpa sebarang faedah tetapi hanya sekadar dengan upah simpan yang rendah.
Malah jumlah gadaian yang ditawarkan juga tinggi dengan tempoh gadaian yang fleksibel.Bank lazimnya menawarkan kadar pinjaman sehingga 60 peratus (bergantung kepada bank) daripada nilai emas itu.

Para peminjam pula tidak akan dikenakan sebarang faedah di atas pinjaman itu sebaliknya pihak bank akan mengenakan upah simpanan berdasarkan nilai emas. Sistem pajak gadaian yang berlandaskan hukum Islam ini memberi kelebihan kepada masyarakat tanpa mengira agama dan keturunan. Ia telah pun dinilai oleh penasihat syariah yang terdiri daripada mereka yang mempunyai kepakaran dalam bidang undang-undang Islam.

BOLEH ELAK DITIPU
Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Bhd atau lebih dikenali sebagai Bank Rakyat misalnya memperkenal Skim Ar-Rahnu sejak 1993 dengan kerjasama YPEIM. Menurut Pengurus Skim Ar-Rahnu Bank Rakyat Mohamad Sabri Mohamed Nor, sebelum ini, orang ramai menghadapi pelbagai masalah ketika menggunakan khidmat pajak gadai konvensional kerana syarat-syarat bayaran balik yang ketat serta dikenakan faedah yang membebankan.

"Skim Ar-Rahnu di Bank Rakyat menawarkan pembiayaan bercagar sehingga RM5,000 dengan tempoh maksimum enam bulan yang dibayar sekaligus apabila tempoh itu berakhir," jelas beliau kepada Bernama baru-baru ini.

Pihaknya turut menyediakan skim Az-Zahab, iaitu membabitkan pembiayaan antara RM5,001 hingga RM50,000 yang dibayar balik secara ansuran dengan tempoh maksimum tiga tahun.
"Skim Ar-Rahnu dan Az-Zahab berpotensi untuk muncul sebagai satu daripada alternatif terhadap sistem pajak gadai berasaskan syariah atau konvensional yang sedia ada," tambah beliau.

LELONGAN DIKONGSI
Kedua-dua skim itu yang digubal Majlis Pengawasan Syariah Bank Rakyat dengan kerjasama YPEIM menawarkan pembiayaan secara Islam dan pelanggan dikenakan upah menyimpan barang cagaran berupa emas pada kadar yang berpatutan mengikut kiraan hari, katanya.Menurutnya jika barang cagaran dilelong, harga lelongan dikembalikan kepada pelanggan selepas ditolak jumlah pembiayaan dan upah menyimpan, menjadikan skim ini lebih telus berbanding skim konvensional.

Kemudahan Skim Pajak Gadai Islam atau Ar-Rahnu turut dikendalikan oleh Bank Islam dan Agrobank. Ia bukanlah bertujuan untuk menggalakkan orang ramai berhutang, tetapi menyediakan kemudahan kewangan kepada orang ramai yang kesempitan wang.



Proses gadaian dilakukan secara telus iaitu di hadapan peminjam dan berdasarkan hukum syarak.
Selain dijamin daripada disalah guna, ia lebih selamat serta terjamin berbanding jika seseorang itu terpaksa mendapatkan khidmat pinjaman daripada pihak yang tidak bertanggungjawab. - BERNAMA

2bz4money:
Selain menggunakan mekanisma ODASB, anda juga boleh menggunakan EMAS sebagai tools kewangan 'OPM' untuk menambahkan pelaburan. Ianya praktikal sekiranya digunakan secara bijak dan berhemah.

Isnin, Januari 25, 2010

Nine Things to Consider Before Buying a Home


Always make effort to review agreements before you sign. 

 By Chan Ai Cheng, StarProperty, Jan 25, 2010


For most of us, buying a house is usually the single largest investment we will ever make in life. So how often do we just plunge into it without adequate thought and preparation? The answer: Too often. To prevent such derring-do when buying that dream home, here are nine things to consider before you shop for property.

1) Get advisors
The saying “no man is an island” also rings true when it comes to buying property. It is advisable for homebuyers to enlist the help of the real estate agent, banker, lawyer and property inspector. However, before you settle on your team of advisors, make sure that they know their stuff.
Even if you have advisors, you should still do your own research. Do not blindly follow what they say as things could get ugly if you do not know what’s going on. In addition, it is also wise to get referrals and listen to the tips and advice of family and friends.

2) Looks can be deceiving
Don’t make your choice based on appearance alone. You may fall for the house at first sight, but please consider whether the house suits your family’s needs and most importantly, whether it is within budget. To avoid this mistake, make a list of what you want and check it against the potential property.
You should also give yourself time to get to know the neighbourhood. Visit the area at different times of the day and week to see how the environment is like. Check out the local schools (even if you don’t have children) to ensure that the home will get you a solid resale value.

3) Get pre-qualified/approved financing
This step helps you determine your budget. When you get pre-qualified, you’ll have a general idea of how much you can borrow. Once the banker or mortgage officer assesses your buying potential, he will be able to advise you on financing strategies, such as the possibility of joint borrowing or lengthening loan tenures.
Meanwhile, when you are pre-approved, your banker would have already agreed to provide you with a specific sum after verifying your information and credit rating. With such knowledge, you will be better equipped when you are shopping for property.

4) Over borrowing
 To borrow more than you need is tempting, but you have to ask yourself whether you can afford to pay it back. It is simple: borrowing more = higher monthly installments – all this, even before considering the cost of improvements such as renovation and furnishings.

To avoid this mistake, analyse your monthly expenses: food, transportation, entertainment, car loan and other commitments. Then budget for the closing costs (typically 2% - 5% of the purchase price), moving costs as well as maintenance. Also, don’t forget that apart from mortgage payments, you’ll have to fork out money for insurance as well. The main idea here is to be able to continue with your lifestyle after making the investment.

5) Put it in writing
Protect yourself by putting your requirements and/or conditions in writing. Written agreements almost always trump verbal ones. It is not unusual for a condition to be missed, even after you’ve made a request to the seller or his agent. For example, if you ask for a toilet or a chipped tile to be repaired, don’t simply take the seller’s word for it. Put it in the purchase contract.

Without a written statement, you could get into an ugly “he said, she said” situation. Remember, once the property is transferred to your name, any problems or issues that arise will now be your responsibility. Don’t let miscommunication or broken promises ruin your home-buying experience and put all commitments – whether big or small – in writing.

6) Read the fine print
Now that you have written agreements, make the effort to review them before you sign on the dotted line. Ask for the documents in advance so you will have time to read them and ask questions, if necessary. Real estate contracts are long and dense but you need to know what you are getting into. Look out for wrong assumptions and poorly-written or missing clauses, as any matter overlooked could lead to higher costs or a void contract.

7) Smart investing
Are you getting a fair offer on the house? To make sure you are not being fleeced, ask your real estate agent to check the selling prices that have been recently fetched by other similar homes in the neighbourhood. The listing should also show how long the house was on the market, its condition as well as size. Do remember that your house value is influenced by the other houses in the neighbourhood . The value of the most expensive house may be weighed down by its cheaper counterparts while a low-end house will benefit from the more posh properties.

8) House inspection
We don’t mean doing it yourself, but getting a professional for the job. A House Inspector knows what to look out for and will give you advice on the state of the house so that you are made aware of additional expenses, if any.
The House Inspector will inspect the home’s wiring, plumbing and general structure and come up with a report of what needs to be done. This report holds weight as a negotiating tool when asking the seller to make repairs. Make sure that any last-minute items arising from the inspection is in writing and completed before you take ownership of the property. If the seller agrees to make repairs, get your inspector to verify the work that was done.
If you're buying a house straight from the developer, they will offer you the Defect Liability Period upon Vacant Possession where they will rectify problems, if any, during the handover.

9) Perfection
No location is perfect and no matter how many precautions you take before purchasing a home, there will always be one or two surprises. However, you should not let a few initial bumps ruin your house-buying experience.
Apart from that, don’t overlook a great investment while waiting for the perfect one. The general rule of thumb is to do your homework and when you come across something that really suits you, don’t let it get away.



2bz4money:
Bukan mudah nak dapat kediaman yang sempurna "Home Sweet Home". Jenis-jenis rumah yang bersesuaian dengan citarasa macam bujang/pengantin baru memadai mengikut bajet iaitu flat/pangsapuri/kondominium dengan caj bulanan seperti penyelenggaraan/keselamatan/kolam renang/gym/rumah kelab dll.

Atau 'landed property' bagi yang memerlukan keluasan tanah untuk aktiviti/hobi ..rumah setingkat untuk yang berkeluarga dan mempunyai warga emas.. rumah 2 atau 2.5 atau 3 tingkat yang diperlukan untuk keluarga yang besar dan penjimatan ruang.

Mungkin boleh dapatkan 'feel'  terlebih dahulu secara survei atau menumpang (jimat kos) atau menyewa kediaman pilihan. Saya telah merasai tinggal di pelbagai bentuk kediaman. Juga pentingnya untuk menikmati suasana  tertentu. Kedamaian di pantai, lereng bukit atau dataran desa. Kedinginan di kawasan bukit tinggi dan bersuhu rendah. Atau privasi dengan rumah banglo di atas tanah lot. Atau 'happening' di kotaraya yang berdekatan dgn pusat membeli belah.

Bagi yang mempunyai anak kecil, mereka perlu pastikan taska/sekolah/kafa berhampiran atau akses pengangkutan awam yang mudah.


Hartanah sebagai kediaman adalah pelaburan kewangan terbesar dalam hidup anda..jadikanlah sebagai 'rumahku syurgaku' dan bukannya bebanan hutang pinjaman yang menghantui seumur hidup anda..

Sabtu, Januari 23, 2010

CUEPACS MINTA NAIK GAJI

Harakah Daily,Sabtu, 2010 Januari 23
HUJAH TV9: CUEPACS MINTA NAIK GAJI UNTUK ELAK RASUAH

oleh Azamin Amin

Presiden Cuepacs, Omar Osman berkata dengan kenaikan gaji oleh kerajaan di antara 10 hingga 40 peratus itu juga secara tidak langsung dapat memotivasi kakitangan awam demi meningkatkan produktiviti serta memperbaiki mutu serta penyampaian maklumat kerajaan kepada awam dengan lebih berkesan.
 
"Saya percaya nak hapuskan secara terus memang susah tetapi sedikit demi sedikit, sama ada rasuah dan produktiviti akan dapat diperbaiki jika tuntutan kenaikan gaji ini dipenuhi," katanya dalam Rancangan Hujah di TV9 semalam. Selain beliau, ahli panel lain adalah Presiden Fomca M. Marimuthu Madison bagi membincangkan topik yang bertajuk :'Kenaikan gaji kakitangan awam, kesan dan kewajarannya'dan rancangan tersebut dipengerusikan oleh Profesor Agus Yusoff.

"15 tahun dahulu kita tidak pernah mendengar keluhan dan bantahan, tetapi sekarang dari masa ke sama, gaji tidak semak, sara hidup makin tinggi dan masyarakat mempertikaikan.Produktiviti menurun, rasuah berlaku dan rangking rasuah kita naik," katanya lagi. Katanya statistik Cuepacs mendapati, kakitangan kerajaan atau individu yang bergaji RM5,000 ke atas,53 peratus daripadanya terlibat dengan rasuah manakala 30 peratus terlibat dengan gejala itu terdiri daripada yang berpendapatan RM4,000 ke bawah.Bagi yang bergaji RM1,500 ke bawah pula sebanyak 18 peratus terbabit dalam rasuah dan kenaikan gaji diharap dapat menghapuskan gejala ini secara berperingkat termasuk dapat meningkatkan kualiti serta matlamat minda kelas pertama akan tercapai, katanya lagi.

Marimuthu turut menegur sikap kerajaan selama ini yang sering membiarkan satu-satu perkara atau isu terlalu lama tanpa sebarang semakan dan kajian dibuat dan ini turut berlaku terhadap gaji kakitangan awam, begitu juga dengan barangan keperluan dan makanan.
Tanpa sebarang kajian yang betul maka kenaikan harga barang akan dilihat naik secara mendadak dan secara tidak langsung dianggap akibat daripada kenaikan gaji kerajaan.
"Seperti harga gula, sudah 15 tahun tak semak. Dan kita perlu tahu kos kehidupan semakin meningkat, kita bukan negara pengeluar makanan dan kita bergantung penuh daripada sumber negara luar," katanya. "Jika disemak sudah tentu harga barangan ini akan dinaik secara sedikit demi sedikit tidak akan berlaku seperti sekarang mendadak naik," katanya.

 
Beliau turut menambah masalah gaji yang tidak mencukupi ini akan menimbulkan masalah sosial yang lain seperti tekanan perasaan yang kemudiannya menjurus ke arah perbuatan bunuh, bunuh diri, curi dan rompak yang berpunca daripada tidak cukup pendapatan. - mr

Program 3K Untuk Didik Pengguna




Bernama,22 Januari, 2010 10:25 AM

 Oleh Melati Mohd Ariff

KUALA LUMPUR, 22 Jan (Bernama) -- Masyarakat pengguna Malaysia masih bergantung kepada kerajaan untuk perlindungan dan pembelaan hak mereka.

Sikap demikian menjadikan kebanyakan mereka kurang yakin untuk mengembangkan keupayaan bagi menyelesaikan satu-satu masalah secara proaktif.

Ada juga pengguna yang lebih suka mengambil sikap berdiam diri atau menunggu orang lain membuat aduan meskipun mengalami kerugian ditipu peniaga.

"Golongan ini mahu kerajaan mengambil tindakan tetapi mereka lupa jika tidak ada aduan, macam mana tindakan hendak diambil? Aspek apa yang perlu diperbetul?

"Sudah sampai masanya untuk pengguna di negara ini mengubah sikap dan lebih yakin dengan kemampuan diri mereka untuk bertindak di samping menimba kemahiran baru serta ilmu yang bersesuaian agar menjadi pengguna yang bestari," kata Muhammad Sha'ani Abdullah, Setiausaha Agung Gabungan Persatuan Pengguna-Pengguna Malaysia (FOMCA) kepada Bernama.

Menurut beliau, pengguna juga perlu tahu apa juga perubahan sikap yang perlu dibuat, ia bermula dari diri sendiri diikuti dengan keluarga dan seterusnya komuniti.

Beliau berkata satu daripada usaha Fomca untuk mendidik masyarakat pengguna di negara ini ialah menerusi Kempen Konsumer Kebangsaan atau dikenali sebagai 3K.

PROGRAM 3K

Program 3K yang masuk ke tahun kedua tahun ini dilancarkan pada Jun 2008 untuk tempoh empat tahun sehingga 2012.

Dengan tema "Perubahan Bermula Dengan Saya", Fomca sebagai peneraju kempen, mendapat kerjasama daripada empat rakan utama iaitu Petronas, Majlis Kebangsaan Pertubuhan Wanita (NCWC), Kongres Kesatuan Pekerja-Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam (Cuepacs) dan Majlis Belia Malaysia (MBM).



Menurut Muhammad Sha'ani, 3K juga dirancang untuk memberi kesedaran dan pendidikan kepada pengguna untuk bersedia menghadapi kehidupan yang lebih mencabar.

Antaranya kerana faktor kegawatan ekonomi, kesan globalisasi, peningkatan harga bahan makanan yang tinggi serta peningkatan kadar jenayah yang mempengaruhi kualiti kehidupan pengguna.

"Kita mahu pengguna menjadi lebih kritis dalam pasaran. Kita juga mahu masyarakat pengguna Malaysia sedar dengan perilaku sendiri dan bersikap lebih prihatin terhadap perancangan, menjauhkan pembaziran dan mengamalkan penggunaan lestari," jelas Muhammad Sha'ani.

Mengulas lebih lanjut mengenai 3K, beliau memberitahu bahawa apa yang dilakukan setakat ini lebih kepada penyampaian maklumat kepenggunaan terhadap pengguna termasuk keadaan ekonomi dunia dan fenomena globalisasi.

Pengguna, katanya, perlu diberi kefahaman bahawa dalam pasaran bebas, kerajaan tidak boleh mengawal semua harga barangan kecuali beberapa barang keperluan asas harian.

"Ini akan mengurangkan kecenderungan pengeluar untuk mengeluarkan barang-barang yang dikawal harga kerana pulangannya mungkin tidak menarik.

"Keadaan itu juga menyebabkan berlakunya kekurangan bekalan tempatan dan mengakibatkan keperluan import dengan harga yang lebih tinggi dan menjejaskan peluang pekerjaan dalam kalangan rakyat negara ini," tambahnya.

ADA TANGGUNG JAWAB




Sehubungan dengan itu, jelasnya, dalam menghadapi situasi kenaikan harga barang atau kekurangan bekalan sesuatu barang, pengguna perlu mengambil sikap bertanggungjawab dan mengelakkan pembelian.

"Sikap pengguna boleh membantu memperbetul gelagat pasaran," tegas Muhammad Sha'ani.

Beliau juga mahu mengingatkan pengguna supaya tidak mudah terpedaya dengan pelbagai bentuk iklan yang telah 'dibunga-bungakan'.

"Pengguna perlu menilai iklan dengan lebih kritikal," katanya.

SOROTAN PROGRAM 3K 2009

Sebanyak 171 bengkel 3K diadakan sepanjang 2009 untuk masyarakat pengguna berbilang kaum di negara ini.

Kumpulan sasar kempen ialah kumpulan komuniti luar bandar (99 bengkel), sekolah (23), Institusi Pengajian Tinggi (23 bengkel), Persatuan (15 bengkel) dan badan korporat (11 bengkel).

Antara bengkel peringkat kebangsaan yang dijalankan ialah kempen penjimatan elektrik pada 27 Feb bersamaan dengan E-Day yang disambut di negara Eropah.

Kempen ini bertujuan menyedarkan pengguna bahawa dengan penjimatan elektrik, mereka boleh menjimatkan wang dan mengurangkan kesan gas rumah hijau.

Satu lagi kempen peringkat kebangsaan 3K ialah wanita sebagai pengguna.

Menurut Muhammad Sha'ani, ia bertujuan menggalakkan golongan wanita supaya lebih berdisiplin dalam perancangan pembelian barangan serta mengambil kira penggunaan lestari dalam kegiatan harian mereka.

"Minggu Tanpa Menonton" yang diadakan pada 21-27 April bertujuan membantu meningkatkan kesedaran untuk mengehadkan masa menonton televisyen kepada kurang dua jam sehari.

Di bawah kempen ini, ibu bapa digalakkan supaya menghabiskan masa bersama anak-anak dengan melakukan aktiviti selain daripada menonton televisyen.

Muhammad Sha'ani memberitahu bahawa menurut Data Pengguna Media, kanak-kanak di Selangor berusia 5-10 tahun menghabiskan purata 18.3 jam setiap minggu dengan menonton televisyen tanpa pengawasan ibu bapa.



Satu lagi acara 3K yang cuba menangani sikap boros berbelanja sesetengah pengguna ialah "Hari Tidak Berbelanja" yang diadakan pada setiap 16 Julai.

Pada sepanjang hari itu, pengguna digalakkan untuk tidak membuat sebarang pembelian.

Sebagai satu cara daripada untuk membantu meringankan beban kewangan pengguna, Fomca mengadakan kempen "Tanam Sendiri" iaitu aktiviti menanam sayur-sayuran sendiri.

Untuk tujuan promosi, Fomca mengadakan kempen itu pada 14 Nov lepas di Dewan Taman Tuanku Jaafar, Nilai di mana biji benih dan baja diedarkan kepada peserta.

PROGRAM 2010

Bagi tahun 2010, Muhammad Sha'ani berkata Fomca akan memberi fokus kepada beberapa pendekatan dalam melaksanakan program yang sedia ada termasuk menambah bilangan bengkel penerangan 3K.

Sebanyak 200 bengkel dirancang diadakan sepanjang tahun ini dengan keutamaan ditumpukan ke kawasan luar bandar.

"Pengguna di bandar mempunyai banyak pilihan untuk membeli barang termasuk di hipermarket sedangkan masyarakat luar bandar tidak mempunyai pilihan kecuali mendapatkan bekalan dari sebuah kedai sahaja.

"Harga yang dijual di kedai tersebut mungkin tidak mengikut harga kawalan yang ditetapkan kerajaan," jelasnya.

Di samping bengkel, Fomca juga menggunakan saluran Radio 24 Bernama untuk program "Kuasa Komuniti Konsumer" yang ke udara setiap Jumaat pukul 4.15 petang.

Fomca juga dijangka melancarkan laman web KonsumerKINI pada awal Februari ini yang memaparkan pandangan dan pendiriannya terhadap isu serta dasar kerajaan.

TAK PUAS HATI


Muhamamd Sha'ani yang juga Ketua Eksekutif Pusat Khidmat Aduan Pengguna Nasional atau ringkasnya NCCC berkata jumlah aduan yang diterima meningkat dari tahun ke tahun.

NCCC menerima 18,345 aduan pada 2006, 24,873 aduan pada 2007 dan 28,080 aduan pada 2008.

Untuk 2009, beliau berkata jumlah aduan dianggarkan sekitar 32,000.

"Untuk 2009 kami melihat aduan paling banyak ialah mengenai barangan dan perkhidmatan yang tidak menepati kualiti seperti yang diiklankan. Kami juga banyak menerima aduan terhadap syarikat telekomunikasi," katanya.

Di sebalik peningkatan aduan itu, Muhammad Sha'ani berkata masih ramai pengguna yang tidak membuat aduan.

Menerusi bengkel 3K yang diadakan, katanya, ramai peserta yang melahirkan rasa tidak puas hati tetapi malangnya hanya segelintir yang bersedia mengemukakan aduan.

"Apabila kita buka ruang untuk sesi soal jawab, ramai peserta yang menyatakan rasa tidak puas hati cuma bila kita minta buat aduan, amat sedikit yang berbuat demikian," katanya.

Tambah beliau, melalui bengkel itu, pasukan 3K mendapati masalah paling utama yang dihadapi pengguna ialah pengangkutan awam dan harga barang yang tinggi.

"Dalam hal itu, pengguna yang mengalami kesulitan itu perlu membuat aduan kerana melaluinya sahaja kita akan tahu masalah yang dihadapi.

"Lagi pun kalau ada lebih banyak aduan, ini mewajarkan satu-satu pihak untuk mengambil tindakan, contohnya untuk perkhidmatan awam mungkin kerajaan atau pengendali perkhidmatan berkenaan. Kalau tak ada aduan, orang boleh membuat tanggapan semuanya memuaskan," jelasnya.

Pengguna yang memerlukan maklumat kempen 3K boleh melayari laman web www.kkk.org.my

-- BERNAMA

2bz4money:
Semoga saya, ahli keluarga dan ANDA jua menjadi Pengguna yang bijak..jangan lafaz sahaja, lakukannya secara praktikal..Jimat, jimat..

Save for a Rainy Day

Published: StarOnline,Friday January 22, 2010 MYT 2:25:00 PM

Malaysian consumers continue to save for a rainy day



KUALA LUMPUR: Malaysian consumers continue to save for a rainy day despite renewed optimism, says a MasterCard Survey.
The survey reavealed that economic uncertainty had caused 85 per cent of Malaysian consumers to either maintain or increase their level of savings, in preparation for unforeseen emergency expenditures.

Among the different age groups, those in the 18-29 age bracket (90 per cent) are most concerned about saving for a rainy day.

On a broader scale, the majority of Malaysian consumers (32 per cent) plan to save between 1-10 per cent of their income over the next six months.

The three main categories of savings are, retirement (59 per cent), investments (38 per cent) and buying or upgrading property (29 per cent).


The survey was conducted from Oct 1 to Nov 9 last year and involved 10,623 consumers from across the Asia/Pacific, Middle East and Africa.Three new African markets were added to the survey Kenya, Morocco and Nigeria bringing the total number to 24. According to the survey, while consumers across the Asia/Pacific, Middle East and Africa are feeling more optimistic about the six months ahead, many are not letting up in terms of stocking up their coffers.
Economic advisor, Asia/Pacific, MasterCard Worldwide, Dr. Yuwa Hedrick-Wong, said: "While we see that consumers across this region have turned cautiously optimistic about the economy, they remain nevertheless concerned with its near term economic outlook.
"This is understandable given the recent market volatility and its associated uncertainty.


"Hence, precautionary savings are staying relatively high in the region, which in turn implies that some downward pressure on future consumption will likely persist." - Bernama

---
2bz4money:
Melentur buluh biarlah dari rebungnya, peribahasa ini tampak berkesan dengan budaya menabung berjaya dibentuk di kalangan remaja dan belia.

Ibu bapa/penganjur disarankan untuk mengambil takaful/insuran bagi anak-anak/pelajar mereka   semasa dan selepas graduan (dalam proses mendapat pekerjaan tetap). Terdapat beberapa kes di mana graduan muda tidak sempat membalas jasa ibu bapa/penganjur apabila mereka terlebih dahulu menemui Illahi.

Rabu, Januari 20, 2010

Rakyat Perlu Sedia Bayar Lebih


UtusanOnline, KUALA LUMPUR 19 Jan. – Model ekonomi baru yang bakal diperkenalkan kerajaan perlu mengambil kira kos buruh negara yang masih murah. Bekas Perdana Menteri, Tun Dr. Mahathir Mohamad berkata, bagaimanapun kos itu masih belum boleh dibandingkan dengan Thailand, Indonesia, China dan Vietnam.

‘‘Tetapi pada masa sama kita tidak lagi boleh berterusan menjadi negara menerima gaji kecil,’’ katanya.
Beliau berkata demikian pada sidang akhbar selepas menyaksikan majlis menandatangani perjanjian antara Petronas Lubricants International Sdn. Bhd. dengan Proton Holdings Bhd.
Menurut Mahathir, kerajaan perlu mengkaji pelaburan asing yang boleh membantu menjana pendapatan tinggi melalui industri yang memiliki nilai tambah.

‘‘Inilah yang dilakukan oleh negara-negara maju di dunia yang kekal kompetitif meskipun buruhnya mahal,’’ tambahnya. Beliau berkata, rakyat Malaysia juga perlu bersedia membayar lebih untuk menghadapi kenaikan harga barang dalam usaha Malaysia menjadi negara berpendapatan tinggi. Ini kerana, sebagai negara berpendapatan tinggi, kos hidup turut meningkat kerana tanpa kos hidup yang tinggi, rakyat tidak boleh menikmati pendapatan tinggi, jelas beliau.



Beliau memberi contoh, dalam proses menjadi negara berpendapatan tinggi, pekerja kilang harus diberi gaji yang tinggi dan untuk membayar gaji tinggi, kilang perlu membuat keuntungan lebih.
‘‘Bagi mendapat untung tinggi, pekilang kenalah menaikkan harga produk, jadi rakyat kena bersedia berbelanja lebih. ‘‘Berbeza (sekarang), rakyat Malaysia suka merungut walaupun (barangan) kenaikan sekecil satu sen pun, ia masih dianggap mahal.‘‘Sedangkan harga barangan di negara kita masih murah jika dibandingkan dengan negara-negara jiran,’’ katanya.

Mahathir berkata, untuk memastikan pekerja kilang mendapat gaji yang tinggi, kerajaan perlu mendapatkan industri yang memiliki nilai tambah daripada pelaburan asing. Menurut beliau, kerajaan perlu kekal kompetitif meskipun pada masa yang sama mengurangkan subsidi dan meningkatkan cukai bagi membolehkan lebihan tunai untuk meningkatkan pendapatan kakitangan kerajaan.

2bz4money:
Pabila pengilang/penjual memulakan rentak dengan menaikkan harga barang/servis, Cuepacs/MTUC pula perjuangkan kenaikan elaun/pendapatan. Kerajaan perlu pastikan strategi  model ekonomi baru kearah berpendapatan tinggi dilaksanakan secara adil, teratur dan pada masa yang sesuai supaya tiada mana-mana pihak berasa tertindas!


Selasa, Januari 19, 2010

Senarai Pelepasan Cukai Individu Pemastautin 2010






2bz4money:
Bersedialah untuk merancang kewangan peribadi anda dengan mengetahui perbelanjaan yang diberi pelepasan cukai bagi tahun 2010. Sila pastikan and megujudkan fail khas pelepasan cukai untuk menyimpan bukti pembayaran. Antara bukti pembayaran yang lazim kita lakukan adalah zakat fitrah dan pendapatan (rebat cukai), resit/bil buku sekolah/teks/kerja/novel dll, penyata takaful nyawa/pendidikan/kwsp dan bil peralatan sukan seperti raket badminton & bulu tangkisnya.

Sukarnya Berhenti Merokok


ARKIB UtusanOnline : 18/01/2010

BAGI tiga juta perokok di Malaysia yang membelanjakan lebih RM5 bilion setahun untuk tabiat itu, golongan ini bukannya tidak ambil peduli dengan kempen demi kempen anti rokok yang dipertontonkan di hadapan mereka.
Daripada menteri, wakil rakyat, artis terkenal, remaja dan pelajar sehinggalah terbaru trend merokok di kalangan wanita yang semakin meluas, tabiat itu seolah-olah hak eksklusif yang sukar diubah oleh pihak lain.
Apa tidaknya, jutaan ringgit dibelanjakan kerajaan untuk memerangi gejala merokok, namun kesannya tidak pernah nampak, malah tidak keterlaluan jika usaha murni itu akhirnya disifatkan umum sebagai pembaziran wang rakyat.
Wartawan Unit Khas Utusan Malaysia,  mencari seramai mungkin perokok pelbagai latar belakang untuk mengetahui punca mengapa mereka terjebak dan begitu sukar pula meninggalkan tabiat merokok.
Antara penemuannya ialah pengakuan perokok-perokok termasuk wanita bertudung bahawa merokok hak peribadi mereka selain ia lambang kedewasaan, daya penarik bersosial dan kepercayaan boleh menguruskan badan.
Jika itulah yang tertanam di benak mereka, maka amat mudah memahami mengapa Kempen Tak Nak, Klinik Berhenti Merokok dan langkah menaikkan harga, semuanya menemui kegagalan.


2bz4money:
Kelmarin, ada rakan seorang perokok yang membelanjakan RM7.80 untuk sekotak rokok 20 batang berjenama. Dengan harga yang sama, saya membeli sesikat pisang dan sebungkus besar roti buat sarapan pagi. Bila ditanya tentang bahaya merokok, rakan tadi menjawab dia memang maklum tetapi agak sukar untuk melepaskan tabiat ketagihannya itu walaupun ditegur oleh ahli keluarganya sendiri. Hendak seribu daya, tak hendak seribu dalih..sedangkan di bulan Ramadan mampu menahan diri dari merokok..