Khamis, Januari 28, 2010

Tawaran Istimewa Pinjaman Peribadi, Kadar Tetap 4.99%



Baru-baru ini saya ada menerima e-mel dengan tajuk di atas. Ikutilah soal/jawab saya dengan Cik Z, pengirim e-mel "Tawaran Istimewa Pinjaman Peribadi, Kadar Tetap 4.99%"

Salam Sejahtera daripada XXXX BANK, 

  
Kami sedang mengadakan promosi istimewa bagi kakitangan kerajaan, 
dimana kami menawarkan pembiayaan peribadi AWAM-i berkonsepkan Bai' AL-Inah. 
  
2. Pinjaman yang ditawarkan adalah serendah RM1k - RM150K. Kelulusan segera dan
dokumen yang diperlukan adalah mudah seperti berikut :- 


2 Salinan kad pengenalan (Disahkan majikan) 

1 Slip gaji asal terkini, 2 Salinan slip gaji bagi 3 bulan yang sebelumnya (Disahkan
Majikan) 

Surat Pengesahan majikan 

1 Salinan muka depan buku akaun XXXX bank anda ( jika ada ). 
3. Sungguh mudah tanpa penjamin dan berikut adalah syarat kelayakan dan jadual
pembayaran balik pinjaman anda, sila klik pada file attachments di e-mail anda. 
  
Sekian, 
terima kasih. 


Cik Z  
(01X-XXXXXXX) 
PERSONAL LOAN ADVISOR   

XXXX EXPRESS. 
 Bersama  e-mel tersebut juga dilampirkan kadar bayaran ansuran bulanan dan poster promosi produk pinjaman. Saya telah menjawab e-mel Cik Z dan mengutarakan beberapa soalan buat beliau..

Salam Cik Z .

Menarik promosi ni mcm lebih baik drp Bank Rakyat..
Soklan saya..

1. Tolong tunjuk pengiraan berapa pinjaman bersih yg saya dapat dgn pinjam
150k selama 15 tahun.
2. Bole buat diluar payslip tak? saya nak byr cara internet banking kerana
pakai akaun semasa OD XXXX.
3. Bole tanpa insuran tak? kalu x leh, tolong kira premium, tkh lahir 1.7.xx.
4. Kalu jadi, kita bincang lanjut kat opis saya nanti.

TQ
Saya mendapat maklumbalas daripada Cik Z   seperti berikut..


Waalaikummusalam En 2bz4money
 
jawapan

  1.   caj yang dikenakan pada mula2 membuat pinjaman

 
  > 5.5% ( caj perkhidmatan 5% + duti setem 0.5%)
  > RM 10 untuk duti setem atas perjanjian penjualan dan pembelian aset
  > RM 10 untuk yuran keahlian KOXXXXI
  > RM 50 untuk saham KOXXXXI *
   
       * saham ini akan dapat balik bila habis membuat pembayaran
 
    contoh pengiraan :  pinjam RM 150k
                               
                                    RM 150k - 5.5% - RM 70 =RM 141 830
                                       
                                    kira jumlah bersih yang en dapat nanti RM 141 830.
 
caj yang dikenakan pd jadual pembayaran balik tidak termasuk caj KOXXXXI dan juga bayaran simpanan dan tabung kebajikan
 
  > caj KOXXXXI =  2 %
  > simpanan = RM 10
  > tabung kebajikan = RM 5
 
    contoh pengiraan :  pinjam RM 150k , pd jadual pembayaran balik RM 1 465.
 
                                        tapi bayaran yang en perlu byr rm 1 465+2%+ rm 15 = RM 1 509.30 .
 
 untuk bayaran simpanan RM 10 tu en akan dpt balik bila en dah habis bayar. katakan en pinjam
 RM 20k jumlah simpanan yang en dpt dalam RM 1 800 itu kalau en pinjam untuk tempoh 15 tahun. yang 
 RM 5 untuk tabung kebajikan
 

  2.    pinjaman ini dibayar melalui potongan ANGKASA. ia akan masuk dalam payslip.


   3.    insurans yang ditawarkan oleh XXXX bank iaitu xxxx AXXXA, insurans ini pilihan. kalau en ingi
            mengambil insurans ini pengiraannya :
   
                       RM 150k / 1000 x 26.98 = RM 4 047
  
              jumlah insurans yang en perlu bayar ialah RM 4047. potongan  dibuat sekali sahaja.

           jumlah bersih pinjaman yang en akan dapat nt :   RM 141 830 - RM 4 047 =  RM 137 783


 kalau masih tak faham boleh la contact no saya 01X-XXXXXXX . saya sedia membantu.

 
 sekian.
 Cik Z

Saya merasa ada sesuatu yang tak kena dengan penerangan yang diberikan, ini jawapan/pertanyaan saya kepada  Cik Z ...

Salam Cik Z,

Terimakasih kerana memberi maklumbalas segera serta penerangan yg detail mengenai produk ini. Nampaknya saya hanya menerima 92% daripada amaun pinjaman  dan ditambahkan caj terselindung bayaran bulanan sebanyak 3%. Mudahnya saya terkhilaf dengan kadar 4.99%!

Nilai pinjaman 150,000.00
Caj perkhidmatan bank 5%- RM7,500 => apa yg diprosesnya? bagi saya tanggung sendiri kos menaip surat, fotostat dan hantar surat!
Duti setem 0.5% =  750 ok
Duti setem atas perjanjian penjualan dan pembelian aset RM 10 ok

Yuran keahlian KOXXXXI RM 10  saya tak berminat menjadi ahli!

Saham KOXXXXI RM 50  dan membeli sahamnya!

Jumlah bayaran pinjaman setelah mengambilkira faedah 4.99% - 262,276.20
Keuntungan mudah untuk koperasi 3% - 9,397.8 kos terselindung!
Jumlah ansuran bulanan setelah mengambilkira caj koperasi - 271,674.00 (sepatutnya berpandukan amaun pinjaman bersih)

Saya berminat untuk sign up loan ini sekiranya
  • Caj berpatutan bank untuk proses dokumen RM100.00
  • Duti stem                                                   RM750.00
  • Duti stem jual beli aset                                       10.00
  • Takaful (saya sendiri cari perlindungan setara)        0.00
Kos keseluruhan RM860

Jumlah Pinjaman Bersih RM150,000 - RM860 = RM149,140.00

Bayaran Ansuran Bulanan tanpa potongan payslip kerana saya mendeposit gaji ke akaun XXXX @4.99%

Faedah dibayar untuk 15 tahun RM149,140.00 x 4.99% x 15 = 111,631.29
Bayaran ansuran bulanan (149,140+111,631.29)/ 180 bulan =260,771.29/180= RM1,448.73

Penjimatan berbanding dengan Skim KXXXXi = RM19,072.71

Terima kasih
Dan ini e-mel maklumbalas terakhir daripada Cik Z..
 waalaikummusalam...

Saya minta maaf sebab sya rasa encik still kurang faham dengan prosedure bank. caj2 yang dikenakan adalah standard bg semua bank. caj yang dikenakan oleh koperasi(koputri) adalah caj untuk urusan pemotongan dengan pihak ANGKASA. pihak bank tidak mengambil caj2 yang tersembyi.semua pengiraan dalam table pembayaran balik mengikut sistem bank yang telah ditetapkan iaitu 4.99%. bgi pinjaman peribadi cimb, payout yg diberikan adalah yg tertinggi di antara bank2 kt Malaysia. Sekiranya encik tak menjadi ahli koXXXXi, secara automatik encik tak layak membuat pinjaman dengan XXXX Bank. Semua ni business.encik pergi mana2 bank encik tak kan dapat ape yang encik nak.....kalau encik rasa caj2 yang XXXX Bank kenakan ini tak berpatutan encik boleh pergi compare mana2 bank..........kalau rasa caj2 dekat XXXX Bank tak menepati ape yang encik nak encik abaikan sahaja promosi ini...........tq.....
 
sekian,
Cik Z




2bz4money:
Nama pengirim Cik Z, bank dan koperasi dirahsiakan. Kes studi ini merupakan kisah benar/praktikal yang saya bentangkan bertujuan  untuk pembelajaran semata-mata. Tiada niat untuk mengenakan sesiapa.

Sila pastikan anda ditunjukkan pengiraan sebenar pinjaman peribadi. Terdapat kos-kos tersembunyi. Sekiranya anda meminjam, RM10k, pinjaman bersih yang diterima adalah lebih kurang daripada jumlah yang dipohon!

5 ulasan:

  1. Saya amat bersetuju dgn 2bz4money. Sebelum kita terjun dgn pembiayaan2 peribadi yg skrg ini byk ditawarkan oleh bank2 atau koperasi2 dipasaran, kita haruslah membuat 'survey' terlebih dahulu.

    Selain dari 'kadar' pembiayaan yg dikenakan, kita harus juga mengetahui keseluruhan pakej2 mereka. Apakah kos2 atau caj2 yg terlibat (secara sedar atau tidak) yg dikenakan dlm urusan kita utk mendapat pembiayaan tersebut? Kos2 atau caj2 tersembunyi ini kadangkala membebankan pemohon yg mana mungkin dlm kes2 yg tertentu, mereka (pihak bank) tidak menerangkan pengiraan secara detail semasa pemohon membuat permohonan.

    Dlm maklumbalas terakhir Cik Z kpd 2bz4money, saya dapati bahawa Cik Z yg masih kurang faham dgn procedure bank. Bukannya saya hendak menyalahkan dia tetapi sebagai seorang kakitangan bank tersebut dan juga seorang kakitangan yg membuat promosi mengenai pembiayaan peribadi, sepatutnya dia yg lebih arif & lebih kena faham bukan sahaja produk dia tetapi juga produk2 yg lebih kurang sama yg berada di pasaran sekarang. Sebagai contohnya seperti kata beliau, caj2 yg dikenakan adalah standard bagi semua bank. Betul tak saya katakan tak semua bank yg mengenakan caj2 tersebut? Di antaranya seperti Bank Rakyat, BSN, Agro Bank & Public Bank, kalau tak silap saya.

    Dalam survey saya mengenai produk pembiayaan peribadi yg berada di pasaran, buat masa ini saya dapati terdapat 4 bank yg ada 'strategic partnership' dgn koperasi; antaranya CIMB, AmBank, Al-Rajhi & Alliance Bank. Mrk ada tujuan tersendiri yg mungkin menguntungkan kedua2 belah pihak.

    Di sini saya sarankan kpd Cik Z supaya mendalami kenapa 4 bank yg tersebut membuat 'stategic partnership' dgn koperasi. Begitu juga Cik Z perlu cuba ambil tahu kenapa koperasi mengenakan caj utk urusan pemotongan Angkasa? Cik Z cuma tahu procedure bank Cik Z sahaja. Tidak semua bank mengikut procedure bank Cik Z. Jadi kalau boleh, jgnlah terlampau angkuh mengatakan 2bz4money tak faham procedure bank. Dlm kes ini, saya dapati 2bz4money ada membuat homework...

    Mengenai 'payout' pula saya rasa Cik Z tak buat homework. Bank tempat Cik Z bekerja BUKANLAH bank yg memberi 'payout' paling tinggi. Cuba Cik Z bertanya pd bank2 lain, jika pembiayaan RM150K, berapa dpt bersih? Ansuran bulanannya berapa & ada tak apa2 lagi caj tambahan seperti caj Angkasa, bayaran simpanan & tabung kebajikan?

    Last sekali, dalam maklumbalas terakhir itu, Cik Z dgn konfiden mengatakan yg 2bz4money tak akan dapat pakej yg lebih baik drpd bank tempat Cik Z, tapi di akhir ayat, Cik Z kata, jika 2bz4money ada terjumpa bank lain yg lebih baik, Cik Z minta abaikan promosinya. Pada saya memang betul, ada perkara yang tak berapa kena yg Cik Z sendiri tak mahu dedahkan kpd kita semua.

    BalasPadam
  2. Terima kasih ulasan Sdr kembara85..Memandangkan hanya koperasi dibekalkan kod potongan gaji Angkasa, kebanyakkan bank yg lain mengambil kesempatan bekerjasama dgn koperasi 'tumpang' bagi mendapat pelanggan (kakitangan awam) with 'zero NPL'.

    BalasPadam
  3. baru2 ni pun sy dioffer dgn promosi yang sama.kali ni melalui telefon. amat memeranjatkan si pengoffer boleh tau berapa potongan Angkasa sy. dan siap bagitau balance pinjaman sy dengan lain-lain bank.tp xlah menghairankan, sbb sy tau semua ni pinjaman koperasi yang berselindung atas nama Bank. Pendapat sy, kene buat homework mcm 2bz4money buat tu. jangan terus terkam jer. memang menarik dgn interest 4.99% tu. tapi kaji balik berapa byk diorg mkn hanya untuk proses loan tu aje.so, jadilah pengguna bijak.

    F.Y.I - loan koperasi ni bleh ambil bg mereka yg dh kena blacklist/CTOS/CCRIS dan sebagainye je.

    BalasPadam
  4. bsn lagi bagus la...100% pay out, interes flat 4.99%, 3 bulan bekerja da boleh mohon, janji jawatan tetap... takde cas terselindung...aku puas hati dah setel pun loan aku.... sehingga 200k tau!

    BalasPadam
  5. Halo Setiap tubuh,

    Nama saya adalah Ibu Monica Roland. Saya tinggal di London Inggris dan saya seorang wanita senang hari ini? dan saya mengatakan kepada diri saya bahwa setiap pemberi pinjaman yang menyelamatkan keluarga saya dari situasi kita miskin, saya akan merujuk setiap orang yang mencari pinjaman kepadanya, dia memberi saya kebahagiaan bagi saya dan keluarga saya, saya sedang membutuhkan pinjaman sebesar $ 250,000.00 untuk memulai hidup saya seluruh karena saya seorang ibu tunggal dengan 3 anak-anak saya bertemu takut orang yang jujur dan ALLAH pemberi pinjaman yang membantu saya dengan pinjaman Dolar AS $ 250.000,00, ia adalah seorang ALLAH takut, jika Anda membutuhkan pinjaman dan Anda akan membayar kembali pinjaman silahkan menghubungi dia katakan padanya bahwa Ibu Monica Roland yang merujuk Anda kepadanya. hubungi Mr Mr James Tulang melalui email: (bestloansfinance02@gmail.com)

    BalasPadam